Development

Software-ontwikkeling
Hans Vijlbrief

Storing Belastingdienst kwam door testen met verouderde browser

Probleem niet opgemerkt in performancetesten.

Hans Vijlbrief © Rijksoverheid
20 april 2021

Probleem niet opgemerkt in performancetesten.

De storingen bij de Belastingdienst die begin maart zorgden dat mensen hun belastingaangifte niet konden doen, bleven onopgemerkt in de stresstests die werden uitgevoerd voor de live-gang. De oorzaak daarvan lag in een ongelukkige keuze van een browser bij de tests.

Dit staat in de antwoorden van staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën op Kamervragen die Renske Leijten van de SP had gesteld. Van welke browser gebruik is gemaakt en waarom niet - zoals gebruikelijk bij elke stresstest van een webapplicatie - is getest met alle browsers, wordt uit de antwoorden van Vijlbrief niet duidelijk.

Het probleem zat in wat wel de toeritdosering wordt genoemd. Het aangiftesysteem heeft twee routes: via de website en via de app. Voor elk geldt een maximum van het aantal gelijktijdige bezoekers. Loopt het aangiftesysteem tegen zijn grens aan, dan worden nieuwe gebruikers van dat kanaal geweigerd en geadviseerd later terug te komen. Volgens Vijlbrief werkte dat systeem de afgelopen jaren prima. 

Aanvraag niet verwijderd

Door een niet nader omschreven wijziging in de techniek van browsers, ontstonden twee problemen. De aanvragen werden werden bij geweigerde pogingen niet verwijderd uit de toeritdosering. Bezoekers die gelijk weer een poging deden, werden daardoor in een aantal gevallen toch doorgelaten ondanks dat de maximale verwerkingscapaciteit van het aangiftesysteem was bereikt. Dat leidde tot storingen. Bovendien liep de toeritdosering vol doordat bezoekers die het meer keer probeerden en wel werden geweigerd, meer keer in de toeritdosering voorkwamen doordat hun aanvragen niet werden verwijderd.

Test niet goed ingericht

De geschetste problemen deden zich niet voor met de browser die in de stresstest werd gebruikt en kwam dus pas aan het licht nadat de eerste golf van belastingplichtigen zich aan de digitale poort van de Belastingdienst meldde.

De toeritdosering is vooral van belang op een beperkt aantal piekmomenten in het jaar. Dat is op de eerste dag van de aangiftetermijn, de laatste dag dat de Belastingdienst nog de garantie geeft voor 1 juli met een aanslag te komen en de laatste dag van de aangiftetermijn. Dit jaar zijn door de problemen de eerste dagen de helft tot driekwart minder aangiften afgerond dan verwacht. Na het doorvoeren van een aantal aanpassingen en een verhoging van de toeritdosering van 40.000 naar 55.000 zijn er in de dagen na 5 maart juist meer aangiften dan verwacht binnengekomen.

Volgens Vijlbrief is de techniek van de toeritdosering nu zo aangepast dat ongeacht welke browser wordt gebruikt iemand maar één keer in de wachtrij kan voorkomen.

Lees meer over
3
Reacties
Eric-Jan Hoogendijk 26 april 2021 19:27

"Het is de browser die een niet geslaagde aanroep moet beëindigen ..." En hoe hebben ze dat dan nu opgelost? De Belastingdienst beëindigd nu vanuit hun kant de aanvraag aan jouw kant? Ik hoop het toch niet!

Mathijs Groen 26 april 2021 14:36

Als je er goed over nadenkt, is het eigenlijk van de gekke dat je voor zoiets "belangrijks" (vanuit de Staat geredeneerd dan), afhankelijk bent van een stukje software (de browser), dat een cruciaal onderdeel is van de directe communicatie tijdens de belastingaangifte. Vroeger had je het Aangifteprogramma, dat in eigen beheer was, toen had je dit soort problemen niet...
Soms denk je wel eens: vroeger was alles beter (in ieder geval meer doordacht)...

Hans Anders 20 april 2021 18:51

Het is de browser die een niet geslaagde aanroep moet beëindigen, niet de poort van de Belastingdienst. Omdat de browser de aanroep open liet staan en een nieuwe aanroep faciliteerde ontstond de dubbele belasting.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.