Innovatie & Strategie

Klantinteractie
winkelstraat

Steden veranderen door online shoppen

© Shutterstock
2 maart 2016
De Expertgroep Future Retail City Centre van Shopping Tomorrow presenteert zijn visie op stedelijk winkelgebied van de toekomst, dat sterk verandert vanwege het feit dat mensen massaal online gaan winkelen.

Na de recente faillissementen van grote winkelketens als V&D, Perry Sport en Aktiesport is de toekomst van de Nederlandse binnenstad een veelbesproken onderwerp. Beleidsmakers, retailers en vastgoedeigenaren maken zich zorgen over de vitaliteit van de binnensteden. Er zijn enkele scenario's voor het (her)inrichten van Nederlandse binnensteden.

Snelle toename

Uit recent onderzoek van Shopping Tomorrow blijkt dat het aandeel online winkelen ten opzichte van offline winkelen - gemeten in omzet - naar verwachting groeit van 19 procent in 2015, naar 38 procent in 2020. Consumenten vinden online winkelen vooral makkelijk en ze hebben een ruim productenaanbod onder handbereik.

Overbodig?

“Worden winkels op den duur overbodig in de binnenstad?”, vraagt Enny van de Velden, Managing Director van CCV, zich hardop af. Samen met Shikko Nijland, Managing Partner van Innopay was zij voorzitter van de expertgroep ‘Future Retail City Centre’. Het meest vernieuwende scenario dat de groep heeft geschetst is Fun at Home, waarbij er dankzij virtual reality en augmented reality vanuit huis zoveel mogelijk is dat we serieus rekening moeten houden met een toekomst waarbij de binnenstad geen retail-functie meer vervult.

Overige scenario's

De vier scenario’s die in het rapport beschreven worden, zijn: Home as a Shop, Fast & Easy, het al genoemde Fun at Home en Experience City. Deze scenario’s variëren van volledig vanuit huis shoppen (inclusief virtuele passpiegels en 3D-printers) waarbij het winkelen geïntegreerd is in het huiselijk domein (Home as A Shop) tot en met een scenario waarbij de binnenstad het hart is van alle activiteiten. Het hele rapport is hier (na registratie) te downloaden.

 

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.