Innovatie & Strategie

Apps
appstore

Staten VS: Google kocht Samsung af qua appstore

Antitrustklacht in VS belicht Samsung Galaxy Store, versus Google Play Store.

© Samsung
12 juli 2021

Antitrustklacht in VS belicht Samsung Galaxy Store, versus Google Play Store.

Aanklagers van een groep staten in de VS beschuldigen Google van het smoren van appstore-concurrentie. Smartphonemaker Samsung zou zijn afgekocht door de Android-maker om de Play-store voorrang te geven boven de eigen Galaxy Store voor mobiele apps. Google ontkent in alle toonaarden en noemt de antitrustzaak volledig ongegrond.

"We hebben Android gebouwd om meer keuze in mobiele technologie te creëren, Vandaag de dag kan iedereen, inclusief onze concurrenten, apparaten aanpassen en bouwen met het Android-besturingssysteem - gratis", blogt Google-topman Wilson White in een tegenwerping. Hij stelt dat deze rechtszaak de openheid en keuzevrijheid van Android en Google Play geheel negeert.

Theorie versus praktijk

Terwijl Google de theoretische mogelijkheden van het formeel open Android aanprijst, zijn openbaar aanklagers in de Verenigde Staten niet overtuigd van de praktische uitwerking daarvan. Zij stellen dat Google stappen heeft gezet om het Android-ecosysteem meer af te sluiten voor concurrenten. De oorspronkelijke maker van het mobiele besturingssysteem positioneert zichzelf daarbij als onontkoombare tussenpersoon voor developers om consumenten te bereiken.

Daarbij zou Google met preventieve maatregelen concurrerende appstores de pas hebben afgesneden. Het voornaamste voorbeeld van gesmoorde concurrentie is de Galaxy-appstore van smartphonegigant Samsung. Google zou zo zijn monopolie op app-distributie voor Android hebben behouden. Samsung zou daarbij niet weggedrukt en puur benadeeld zijn, maar afgekocht.

Epic-game Fortnite

Volgens de aanklacht van de Amerikaanse staten was Google bereid om Samsung een reeks aan voordelen en concessies te gunnen, in ruil voor het niet verder uitbouwen van de Galaxy Store. Die appstore van de Zuid-Koreaanse toestelfabrikant was weliswaar lang niet zo bekend of veelgebruikt als Googles eigen Play Store, maar het zou in potentie wel een geduchte concurrent kunnen zijn.

Het binnenhalen van zogeheten killer-apps en exclusives kan daarbij veel helpen. Samsung was daar actief mee bezig. Zo heeft het bedrijf in 2018 een deal gesloten met gamemaker Epic om het populaire Fortnite exclusief naar de Galaxy Store te brengen. Deze ene exclusive app heeft Google al miljoenen dollars in omzet gekost, schrijft Ars Technica. Samsung had meer van zulke deals in de maak, maar de namen zijn nog gecensureerd in de antitrustaanklacht tegen Google.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.