Overslaan en naar de inhoud gaan

Softwarefout kost Boeing nu nog meer nasleep

American Airlines (AA) en Boeing hebben een vertrouwelijke compensatieregeling getroffen voor de schade die deze Boeing-klant lijdt door het aan de grond houden van het onveilig gebleken 737 MAX-vliegtuig. 30 miljoen dollar van het geheim gehouden compensatiebedrag wordt gedeeld met het personeel van AA. Verder is Boeing nu begonnen met het uitdelen van nieuw werk aan personeel dat eigenlijk aan de gewraakte 737 MAX moet werken.
737 MAX Angle-Of-Attack sensors
© Boeing
Boeing

De herplaatsing van Boeing-personeel betreft 3000 medewerkers die werk gaan doen elders binnen het grote bedrijf, wat later deze maand een tijdelijke productiestop instelt voor de 737 MAX. Dat vliegtuigmodel wordt - na fatale crashes van twee toestellen - om veiligheidsredenen wereldwijd aan de grond gehouden. Boeing meldde de overplaatsing van personeel in een intern nieuwsbulletin. Gelet op de krapte op de arbeidsmarkt is het Boeing er alles aan gelegen om de werknemers te behouden.

30 miljoen voor personeel

Ondertussen heeft AA een schikking bereikt met de vliegtuigmaker voor de langdurige problemen met de 737 MAX. Het gaat dan om compensatie voor geleden schade vorig jaar. De toestellen staan sinds maart 2019 aan de grond na twee crashes in korte tijd waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen. Volgens AA, de grootste luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Staten, wordt de compensatie verspreid over meerdere jaren uitgekeerd.

Terwijl de hoogte van de financiële regeling niet wordt gemeld, laat AA wel weten dat het ruim 30 miljoen dollar van het compensatiebedrag gebruikt voor een winstdelingsregeling voor personeel van de maatschappij. Vakbond APFA, die de belangen van 28.000 medewerkers van AA vertegenwoordigt, zegt het nieuws over compensatie te verwelkomen en de details te evalueren. Eerder bereikte Boeing al een akkoord met andere maatschappijen en trof het een compensatie voor nabestaanden van de omgekomen passagiers en bemanningsleden.

Aanhoudend in 2020

AA verwacht geen materiële impact van de overeenkomst in de financiële resultaten over het vierde kwartaal van 2019. De onderneming blijft ook met Boeing in gesprek over een schadevergoeding voor na 2019 omdat de problemen met de 737 MAX nog steeds voortduren. Het is nog altijd niet bekend wanneer de 737 MAX-toestellen weer de lucht in mogen.

De twee fatale ongelukken met dat type Boeing-vliegtuig vonden in oktober 2018 en in maart 2019 plaats. Eerst verongelukte een toestel van Lion Air in Indonesië, waarbij alle 189 mensen aan boord om het leven kwamen. Enkele maanden later stortte een 737 MAX van Ethiopian Airlines neer. Alle 157 inzittenden kwamen om. Door een softwarefout werd de neus van het toestel naar beneden geduwd. Boeing is bezig met een update. De aanpassingen aan het toestel moeten door luchtvaartautoriteiten wereldwijd worden goedgekeurd, waar nu minder onderling vertrouwen lijkt te zijn.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in