Beheer

Software-ontwikkeling
Intercity Direct

Softwarefout Intercity Direct voorlopig onopgelost

Fout is bekend bij bouwer maar oplossing nog niet in zicht.

Intercity direct © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Rob Dammers
30 januari 2019

Fout is bekend bij bouwer maar oplossing nog niet in zicht.

De regelmatige storingen van de Intercity Direct (IC Direct) en de Intercity Brussel (IC Brussel) zijn het gevolg van de afstemming tussen twee beveiligingssystemen.

Gemiddeld tien keer per week valt een Traxx-locomotief uit, schat machinist Wieger Mulder in De Telegraaf. In het kort komt het er op neer dat de twee boordcomputers geregeld verschillend reageren op identieke signalen van de trein en de baanbeveiliging, zegt Geert Jan Bazuin, hoofd vlootmanagment van NS in de Volkskrant.

Als de beide systemen niet dezelfde uitkomst geven, gaat de trein vol in de remmen, en zonder waarschuwing vooraf. Soms kan het probleem worden opgelost door de locomotief opnieuw op te starten. Dan kan de trein binnen 20 minuten weer zelfstandig weg. Maar als het probleem zich voordoet bij de overgang van de twee spanningsvarianten  - van HSL-spoor naar 'gewoon spoor of vice versa - kan het veel langer duren.

De problemen doen zich al voor sinds mei 2016, maar het is tot nog toe niet gelukt een oplossing voor het probleem te vinden. De NS komt daarom ook de reizigers met een jaarabonnement voor toeslagvrij rijden - ongeveer 7000 - tegemoet met een eenmalige terugbetaling van 100 euro.

Treinbouwer Bombardier zegt overigens nu wel het lek boven water te hebben. Een aanpassing van de software van de in totaal 76 locomotieven heeft echter nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.