Beheer

Personal Tech

'Smart OV' nog even niet op iPhone

30 november 2015
KPN start een proef met een nieuwe NFC-gebaseerde Sim-kaart die extra beveiliging moet bieden bij transacties via de smartphone. De nieuwe Sim-kaart wordt als eerste ingezet voor de dienst Smart-OV, waarbij reizigers met hun Android-smartphone in- en uitchecken voor het openbaar vervoer.

Voor de 'Smart-OV'-proef, die drie maanden duurt, werkt KPN samen met openbaar vervoerbedrijven, Translink en Vodafone. De openbaar vervoerbedrijven zien de proef als een belangrijke stap om het betaalgemak in het openbaar vervoer te verbeteren, zo meldt hun persbericht.

iPhone niet ondersteund

In het kader van de proef krijgen tweehonderd reizigers de kans ervaring op te doen met de nieuwe manier van in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Zij krijgen daarvoor een nieuwe Sim-kaart waar de OV-chipkaart op wordt geladen. Volgens KPN nopen de vele verschillende merken en typen smartphones tot een uitgebreide proef. Als deze succesvol verloopt, willen de betrokken bedrijven Smart-OV in 2016 aan een breed publiek aanbieden. Ook andere telecombedrijven kunnen dan aansluiten.

Geïnteresseerde reizigers kunnen zich zelf voor de proef opgeven . Er is ruimte voor 200 deelnemers, die uit het hele land worden geselecteerd. Als reizigers voldoen aan de voorwaarden en worden geselecteerd, kunnen zij met de OV-chipkaart op hun smartphone reizen bij alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland. In- en uitchecken gebeurt door de telefoon op dezelfde manier voor de kaartlezers te houden als de plastic OV-chipkaart. In de Smart-OV-app kunnen de reizigers direct zien wat hun saldo is, of ze in- of uitgecheckt zijn en wat de rit hen heeft gekost. Ook zijn de laatste 10 reistransacties terug te lezen. Een aantal populaire Android-toestellen met NFC is geschikt voor de proef. De iPhone wordt in Smart-OV nog niet ondersteund.

NFC op alle nieuwe KPN-Sim's

Technisch gezien biedt NFC-Sim-kaart de mogelijkheid tientallen denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen op de Sim-kaart op te slaan. Als KPN dat wil zou deze Sim-oplossing uiteindelijk alle (betaal)passen in de portemonnee van de abonnees kunnen vervangen. Ruim 80% van de Nederlanders bezit een smartphone, heeft die bijna altijd op zak en is daarmee continu online.
KPN zal vanaf 1 januari alle nieuwe mobiele abonnees voorzien van een NFC-Sim-kaart. Huidige KPN-klanten krijgen bij een reguliere Sim-kaart vervanging of op aanvraag de NFC Sim-kaart geleverd. Jasper Snijder, Directeur New Business bij KPN: “De smartphone wordt dankzij de toenemende connectiviteit en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Deze nieuwe Sim-oplossing van KPN speelt daar naadloos op in door op een gebruiksvriendelijke en veilige manier mobiele transacties voor onze klanten mogelijk te maken, waarbij gegevens versleuteld en op een afgeschermd gedeelte van de Sim-kaart worden opgeslagen.”

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.