Management

Juridische zaken
Volkswagen Braunschweig

Sjoemelsoftware leidt tot Duitse zaak tegen ex-CEO Volkswagen

Duitsland klaagt voormalig Volkswagen-CEO aan voor frauduleuze software in zijn dieselwagens.

© Volkswagen
16 april 2019

Duitsland klaagt voormalig Volkswagen-CEO aan voor frauduleuze software in zijn dieselwagens.

Ex-CEO Martin Winterkorn van de Duitse Volkswagen Group is in de VS vorig jaar al aangeklaagd over de dieselgate-affaire, maar uitlevering lijkt niet aan de orde. Nu heeft Justitie in Duitsland een eigen strafzaak aangespannen tegen Winterkorn, plus vier andere Volkswagen-topmensen waarvan de namen niet zijn geopenbaard. De vijf bestuurders worden beschuldigd van ernstige fraude en schending van mededingingsregels, door de zogeheten sjoemelsoftware die is ontwikkeld om milieukeuringen om de tuin te leiden.

De Duitse aanklacht is nu aanhangig gemaakt door het Openbaar Ministerie van de stad Braunschweig, waar Volkswagen een van zijn autofabrieken heeft staan. Volkswagen is sinds 2015 omstreden omdat het - net als andere grote automerken - doelbewust software heeft laten ontwikkelen om milieukeuringen te bedriegen en zo vervuilende auto's toch te kunnen verkopen. Het gaat om dieselwagens die wettelijke uitstootnormen overschrijden tijdens normaal gebruik.

Wet versus bedrijfsdoelen

Dankzij de sjoemelsoftware detecteert een Volkswagen-diesel wanneer het aan een test wordt onderworpen. Vervolgens past het zijn uitstoot aan en slaagt het voor de verplichte milieutests. Kort na de publieke ontdekking hiervan is CEO Winterkorn afgetreden. Hij en andere topbestuurders zouden willens en wetens werknemers fraude hebben laten plegen. Zo zaten ingenieurs bij Volkswagens dochteronderneming Audi klem tussen voldoen aan strenge wetgeving enerzijds en interne eisen van het bedrijf anderzijds.

De bedrijfseisen betroffen de capaciteit van een interne tank met een speciale vloeistof (AdBlue) die wordt geïnjecteerd in de dieseluitstoot om de hoeveelheid uitgestoten stikstofoxide te verminderen. Het bedrijfsdoel was om de AdBlue-voorraad om 10.000 mijl pas te vervangen, wat betekende dat het vloeistofgebruik die rij-afstand wel moest halen. Een ander bedrijfsdoel was om de wagens te voorzien van een grote kofferbakruimte en een high-end geluidsinstallatie, wat minder plek 'overliet' voor een grotere AdBlue-tank.

'Sinds 2006 al'

De oplossing voor dit designconflict is gevonden in software die dus milieufraude pleegt. De speciaal hiervoor ontwikkelde software schendt ethische regels én wetgeving in meerdere landen. Software-updates zijn al beloofd en gebracht, terwijl grote rechtszaken en enorme schikkingen zijn gevolgd, maar de miljarden kostende affaire loopt nog altijd. Voormalig CEO Winterkorn en enkele andere topmensen hebben verklaard dat ze geen weet hadden van deze software, en dat die het werk is van 'losgeslagen ingenieurs'. De Duitse aanklagers beweren nu niet alleen dat de Volkswagen-top wel op de hoogte was, schrijft The New York Times, maar stellen zelfs dat dit teruggaat tot 2006.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.