Beheer

Security
Zoom

'Securityproblemen bij Zoom raakten vooral nieuwe klanten'

Videobeldienst was niet ontwikkeld voor consumenten.

© Zoom
10 juli 2020

Videobeldienst was niet ontwikkeld voor consumenten.

De securityproblemen die Zoom aan het begin van de coronacrisis plaagden, raakten vooral nieuwe klanten. Dat zegt CIO Harry Moseley in een interview met AG Connect. Het platform was volgens hem ontwikkeld met enterprises en 'robuuste' IT-afdelingen in het achterhoofd, en niet voor consumenten. Maar in de crisis gingen consumenten wel massaal met het platform aan de slag.

Volgens Moseley zit er een groot verschil tussen een enterprise die Zoom gebruikt en een consument. "Als zij (enterprises, red.) Als zij de software inzetten, dan doen ze dat met de juiste instellingen en de juiste details", vertelt hij in een interview met AG Connect. "Toen er zoveel consumenten bijkwamen, werd ieder huis en ieder persoon zijn eigen IT-afdeling. Deze mensen besteedden vaak helemaal geen aandacht aan dit soort instellingen."

Met "de juiste instellingen en de juiste details" doelt Moseley onder meer op het inzetten van wachtruimtes en het beveiligen van vergaderingen met wachtwoorden. Deze instellingen waren al in Zoom aanwezig, maar werden niet als standaard ingezet. Nadat er problemen ontstonden met onder meer 'Zoom Bombing' - waarbij ongenode gasten binnendringen in een Zoom-vergadering - werd dit wel de default gemaakt. 

Dergelijke problemen troffen volgens Moseley dus vooral nieuwe klanten, omdat enterprises en hun IT-afdelingen zich hier al tegen wapenden. "We zagen dus echt wel dat we tekort kwamen. Daarom besloten we op 1 april om ons 90 dagen lang alleen maar te focussen op privacy en security.” Die 90 dagen zijn inmiddels voorbij. Inmiddels wordt er ook weer aan andere features gewerkt. 

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 13 juli 2020 18:45

Enterpraaizes zijn een soort bedrijven, zeg maar.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.