Innovatie & Strategie

Klantinteractie

Schade door fraude met internetbankieren ruim gehalveerd

4 september 2013
Fraude met internetbankieren leverde in de eerste helft een schadepost van 4,2 miljoen euro op, meldt de Nederlandse Vereniging van Banken. Dat is een daling van 58 procent in een half jaar tijd.

In de tweede helft van vorig jaar beliep de schade door fraude met internetbankieren 10 miljoen euro. Vergeleken bij de eerste helft van 2012 is de daling nog groter. Toen was de schade zo'n 25 miljoen euro.

De daling is niet te danken aan afname van pogingen van criminelen om internetbankierders te tillen. Banken zien nog steeds veel pogingen van criminelen om met malware computers van klanten te infiltreren. Ook phishing, het ‘hengelen’ naar vertrouwelijke gegevens, komt nog veel voor. Maar doordat banken de fraude steeds beter kunnen herkennen en voorkomen daalt de schade die wordt geleden. En consumenten trappen dankzij de campagnes over veilig bankieren minder vaak in de trucjes die cybercriminelen hanteren.

Ongeveer 93 procent van de overboekingen gaat tegenwoordig via het internet. 11 miljoen klanten maken gebruik van internetbankieren.

Skimming teruggedrongen

Ook skimming komt minder frequent voor, nu de banken de magneetstrip op de betaalpassen standaard hebben uitgeschakeld voor gebruik buiten Europa. Het eerste halfjaar werd nog 5,9 miljoen euro schade geleden door het kopiëren van betaalpasgegevens bij betaalautomaten. Dat is 45 procent minder dan in de tweede helft van 2012, toen skimmers 10,9 miljoen euro schade veroorzaakten.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.