Innovatie & Strategie

Apps
huisarts

Roep om digitale huisarts neemt toe

Geautomatiseerd consult is een goede aanvulling op de 'echte' huisarts.

2 december 2019

Geautomatiseerd consult is een goede aanvulling op de 'echte' huisarts.

Het draagvlak voor een online consult via beeldbellen of chat wordt groter. De ontwikkeling zou de druk op huisartsen verlichten.

Bijna de helft (47%) van de Nederlanders staat positief ten opzichte van een digitaal bezoek aan de huisarts, blijkt uit onderzoek van zorgverzekeraar CZ. Mensen raken steeds meer gewend hun zaken online te regelen zoals bankzaken, winkelen en het zoeken naar een nieuwe relatie.

Waarom zou een digitaal bezoek aan de huisarts dan niet in dat rijtje passen, vroeg CZ zich af. Uit een enquête uitgevoerd in opdracht van de zorgverzekeraar bleek dat niet zo'n vreemde gedachte. Een groot deel van de ondervraagden voelt wel wat voor het idee 14 uur per dag medische vragen te kunnen stellen. Het gaat dan vooral om het bespreken van niet-ernstige klachten als daarmee de eigen huisarts kan worden ontlast.

In steeds meer regio's is het tekort aan huisartsen steeds nijpender. Door een online-arts te introduceren voor het afvangen van de wat eenvoudigere niet-spoedeisende klachten neemt dat de druk weg van de beschikbare huisartsen.

Koudwatervrees bij huisartsen

Het lijkt er op dat er vooral wat koudwatervrees zit bij de huisartsen zelf voor deze nieuwe vorm van zorgverlening. Die is niet nodig, is de conclusie van Jasper Schellingerhout, van Het Huisartsenteam De Keen in Etten-Leur. Hij was een van de huisartsen die meedeed aan een proef met de digitale dienstverlening. "Onze ervaring is dat patiënten de online services intuïtief goed gebruiken en onze patiënten zijn er erg tevreden over. Inmiddels wordt in onze praktijk 45% van de afspraken bij de huisartsen online gemaakt en ook e-consulten zijn populair; ongeveer 7 consulten per huisarts per dag. Online services bieden hiermee een win-win situatie: het verhoogt de service aan de patiënt en de praktijk profiteert onder andere van een kleiner aantal inkomende telefoontjes en effectievere logistiek voor vragen en uitslagen.”

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.