Development

Software-ontwikkeling
Prorail pluisde code handmatig door naar bug

ProRail pluist code handmatig door naar tunnelbug

Achterhalen van de trigger voor de grote treinstoring van 21 augustus is "monnikenwerk".

© CC BY 2.0 - Flickr.com - cropped from original,  Marc Samsom
23 augustus 2018

Achterhalen van de trigger voor de grote treinstoring van 21 augustus is "monnikenwerk".

Bij het zoeken naar de bug die het Amsterdamse treinverkeer afgelopen dinsdag heeft platgelegd, moet ProRail de code handmatig doorpluizen. Dat heeft een tijdje geduurd. “Maar als je eenmaal weet waar de bug zit, dan is het probleem snel op te lossen”, vertelt een woordvoerder van de spoororganisatie.

Afgelopen dinsdag zorgde een winkeldief in de Schipholtunnel voor een unieke situatie. Doordat de dief zich in de tunnel bevond, kon een trein zijn in het systeem geplande rit niet afmaken. De machine stopte precies bij een sensor die de software voor treinverkeersregeling triggert. Zo ontstond een fout in de software die uiteindelijk voor een massale treinstoring en flinke ontregeling heeft gezorgd.

Het dynamisch verkeersmanagementsysteem (DVM) dat het treinverkeer op Schiphol regelt, bleef een perron toewijzen aan deze trein, maar liefst 32.000 keer. Daarna crashte het systeem dat al sinds 2007 dienst doet in de buis van de Schipholtunnel.

Handmatige zoektocht

De continue toewijzing van een perron aan de stilstaande trein, bleek te wijten aan een fout in de software. Om de storing op te lossen, moest die bug worden gevonden. Dat was een handmatige zoektocht die lange tijd heeft geduurd, vertelt de ProRail-woordvoerder aan AG Connect. Rond half vier ’s nachts is het systeem weer in de lucht gekomen. In de tussentijd kon ProRail overigens wel nog treinen handmatig plannen, maar in dat geval kunnen niet zoveel treinen rijden als gebruikelijk omdat de controle ook door mensen wordt gedaan.

Waarom de software nu is gecrasht – en niet eerder, want er staan geregeld treinen stil in de tunnel – komt doordat het een heel specifieke situatie is, legt de woordvoerder uit. “Maar de echte trigger wordt nog onderzocht. Dat is monnikenwerk dat we samen met onze leveranciers gaan doen.” Hij kan daarom niet zeggen hoe lang het onderzoek gaat duren.

Volgens ProRail is de software in de Schipholtunnel dermate uniek dat eenzelfde probleem door dezelfde bug niet in een andere Nederlandse tunnel kan voorkomen.

Lees meer over
Lees meer over Development OP AG Intelligence
3
Reacties
Ed 25 augustus 2018 15:15

Hoe uniek is uniek? Vroeger met mijn Märklin-trein iets soortgelijks gehad. Ik automatiseerde wissels en seinen met contactrails en relais, en als de trein dan –wat niet de bedoeling was- net óp dat contact stil bleef staan liep ik het risico dat het relais doorbrandde met als gevolg dat alles stil stond.
Prorail doet het nu wat geavanceerder, maar het komt een beetje op het zelfde neer.

Piet Kiekebos 24 augustus 2018 16:20

Lijkt me een max van 20 / uur voldoende is voor deze switch. Het device wat deze trigger veroorzaakt moet toch niet zo moeilijk te achterhalen zijn?

Overigens gisteren de leds gezien oo Schiphol, die de deuren aangeven. Goed werk! Strip leds in het perron die groen kleuren misschien een idee? Rood als je niet meer kunt instappen.

Robert 24 augustus 2018 12:23

De bewering dat indien de bug eenmaal gevonden is deze ook eenvoudig op te lossen is, gaat er natuurlijk in als koek. Helaas is dat niet altijd waar, meestal wordt er een noodverband aangelegd waardoor de basis gelegd is voor toekomstige problemen (wanneer het over software onderhoud gaat van oude systemen, dan is Murphy een optimist).

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.