Beheer

Datamanagement
DCC

Problemen CoronaCheck raakten mogelijk honderdduizenden mensen

Cruciale stap makkelijk overgeslagen.

© Shutterstock Blue Planet Studio
26 juli 2021

Cruciale stap makkelijk overgeslagen.

Problemen met de CoronaCheck-app kunnen problemen hebben opgeleverd voor enkele honderdduizenden mensen. GGD GHOR, de landelijke organisatie van de gezondheidsdiensten, erkent dat het op meerdere punten is misgegaan, zowel door menselijke als door technische fouten. "We hebben verschillende herstelacties uitgevoerd. Het is nog niet voor iedereen opgelost, maar er wordt keihard aan gewerkt", laat een woordvoerster van GGD GHOR weten.

Het was zaterdag nog niet duidelijk of de registratieproblemen alleen zijn opgelost voor mensen die een van de helpdesknummers van de overheid hebben gebeld, of ook voor degenen die dat niet hebben gedaan.

De Telegraaf meldde zaterdag dat bij zo'n 153.000 mensen ten onrechte niet in het systeem was aangevinkt dat ze volledig waren gevaccineerd. Daardoor konden deze mensen in de app niet de QR-code genereren die nodig is voor buitenlandse reizen en binnenlandse uitjes. Met de code kan iemand laten zien dat hij is gevaccineerd, hersteld van een coronabesmetting of negatief is getest.

Het probleem was in dit geval dat het voor de medewerkers op vaccinatielocaties die het moesten aanklikken geen verplichte stap in het proces was. "Daardoor is het soms over het hoofd gezien", legt de woordvoerster uit. Het systeem is aangepast, waardoor deze stap niet meer kan worden overgeslagen. GGD GHOR spreekt overigens van "ruim 150.000 mensen".

Er zijn ook andere groepen die tegen problemen aanliepen. Zo dacht het systeem door een technische fout dat ruim 80.000 mensen twee prikken op dezelfde dag hadden gekregen. Zij konden ook geen QR-code krijgen.

Meer gedupeerden

Een andere groep die de verlangde QR-code niet kon krijgen, vormden mensen van wie de geboortedatum niet volledig bekend is in de overheidsregistraties. Het gaat hier mogelijk om zo'n 70.000 personen, bevestigt het ministerie van Volksgezondheid. Onder hen zijn veel asielzoekers. Verder heeft een onbekend aantal mensen problemen met de app als ze eerder besmet zijn geweest met het virus en daarom slechts één prik hoefden.

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
4
Reacties
JGM vd Zanden 01 augustus 2021 16:47

De défacto vaccinatieplicht is toch gewoon staatsterreur?
Treurig dat bijna iedereen hier gewoon braaf aan meedoet en -werkt.

Don van Riet (oud KPN strateeg) 31 juli 2021 11:08

IT ontwikkelaars hebben in deze tijd ook te maken met alsmaar veranderende randvoorwaarden, denk aan al die heen- en weerbewegingen rond Astra Zenica en wie nou wel en niet als volledig gevaccineerd wordt beschouwd. Het was beter geweest om ook de bij huisartsen langsgaande personen alleen in de GGD-gevoede systemen te zetten. Gelukkig heeft in onze nabuurlanden géén andere invulling van de voorwaarden plaatsgevonden, men zet er hoogstens extra quarantaine en testeisen overheen, die gelukkig niet in de IT-systemen terecht komen. De zgn "erewoord" verklaringen om Frankrijk binnen te mogen komen zijn helemaal een vreemd extra, de vraag is waaruit die noodzaak ertoe afkomstig is. Als je fraudeert ben je toch altijd schuldig, ook als je niet vooraaf beweerd hebt volkomen eerlijk aan de eisen om het land binnen te komen te hebben voldaan. Hopelijk komt onder druk der zaken alsnog een defacto vaccinatieplicht, dan is het alleen nog maar nodig om ja of nee vast te leggen...

M. van Balen 27 juli 2021 11:22

Ik kreeg de tweede vaccinatie niet op de app, en daardoor werkte de QR code niet. Het heeft vele telefoontjes en uren in de wachtrij bij allerlei telefoonnummers bij RIVM, GGD en de corornahelpdesk geduurd voordat de iemand aan de lijn kreeg, die het advies gaf bij de huisarts langs te gaan (telefonisch lukte niet, de website meldde niets). Daar bleek dat alle meldingen van vaccinatiegegevens verloren waren gegaan over drie weken door problemen met de mail bij de huisarts. Geen melding aan gevaccineerden, niets. Handmatig invoeren met behulp van de ontvangen vaccinatiebewijzen lukt wel. Hoop ik tenminste. Morgen weer proberen.

G. Borgman 27 juli 2021 10:33

LS,

Mijn vrouw en ik kunnen geen QR-code aanmaken. Op mijnRIVM stond 4 weken geleden dat we volledig ingeënt waren maar de data van beide prikken klopten niet. De huisarts heeft het RIVM daarvan op de hoogte gebracht en de goede data doorgegeven. Na ongeveer een week bleken we volgens mijnRIVM driemaal geprikt te zijn. De twee foute data waren blijven staan en een correcte prikdatum was toegevoegd.
Dit probleem is nu drie weken verder nog altijd niet opgelost. Bellen met het RIVM levert op dat dit probleem zo ingewikkeld zou zijn - het zou handmatig verholpen moeten worden - dat het maanden kan duren.
We proberen nu opnieuw een schriftelijk vaccinatiebewijs bij de huisarts te krijgen, dat helaas maar 28 dagen geldig is.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.