Beheer

Netwerken
Ziggo

Overwerk voor IT'ers Ziggo

20 augustus 2015
Ziggo verwacht dat zijn servers nog meer DDoS-aanvallen te verwerken zullen krijgen. Het internetbedrijf zegt daarom dag en nacht te werken om het eigen netwerk en de klanten te beschermen tegen de reeks hackersaanvallen.

Ziggo was dinsdagavond en woensdagavond het doelwit van een DDoS-aanval, waarbij de server zodanig werd bestookt met verzoeken dat die plat ging.

Op sociale media circuleren video's waarin de provider wordt bedreigd. Ziggo heeft daarvan aangifte gedaan en is zelf een onderzoek begonnen. In de video's, afkomstig van een niet nader omschreven groep hackers, wordt gezegd dat de daders geen gegevens willen stelen, maar alleen willen wijzen op de gebrekkige veiligheid voor consumenten. Ziggo-klanten zouden daarom 25 procent korting moeten krijgen.

Het bedrijf zegt een aantal veranderingen in het netwerk te zullen doorvoeren om toekomstige aanvallen af te slaan. Bij een aantal klanten wordt daarom het modem opnieuw opgestart.

NCSC kijkt mee

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) is op de hoogte van de DDoS-aanval en kijkt mee. Het NCSC kan als dat nodig is adviezen geven over bijvoorbeeld het herstel van de systemen. "Dit is een incident bij een bedrijf", aldus het NCSC. Ziggo is zelf verantwoordelijk voor het onderzoek.

Vodafone heeft laten weten dat het internetverkeer op smartphones de afgelopen twee avonden verdubbelde ten opzichte van een normale dinsdag- of woensdagavond. Het bedrijf schrijft dit volledig toe aan de problemen bij Ziggo. Ook andere providers, zoal KPN en T-Mobile, hebben laten weten dat er tijdens de aanvallen op Ziggo veel meer internetverkeer dan gebruikelijk plaatsvond via hun netwerken dan gebruikelijk.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.