Loopbaan

Carriere
Werving ICT'ers kost 1 miljoen

Overheid besteedt 1 miljoen aan werving ICT'ers

Campagne moet stoffig imago en onbekendheid als ICT-werkgever weerleggen

© SSC-ICT
30 november 2017

Campagne moet stoffig imago en onbekendheid als ICT-werkgever weerleggen

De Nederlandse overheid heeft in 2017 een budget van 960.000 euro voor het uitvoeren van alle ICT-gerelateerde arbeidsmarktcommunicatie. Dat gaat om online en offline uitingen. Het is niet duidelijk hoeveel ICT’ers het de overheid inmiddels opgeleverd heeft, wel zijn er meer dan 1100 vacatures gecommuniceerd het afgelopen jaar.

De overheid startte in 2016 met een arbeidsmarktcampagne om de naamsbekendheid van de rijksoverheid als ICT-werkgever te vergroten.

“Zo willen we uiteindelijk meer ICT’ers enthousiasmeren om bij de overheid te komen werken.” In 2016 zijn ruim 1100 ICT-vacatures gepubliceerd. “Voor dit jaar verwachten we een toenemend aantal. Dit is enerzijds een gevolg van de toenemende digitalisering van de rijksorganisaties en anderzijds ook een gevolg van de uitstroom van ICT’ers bij het Rijk die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt.”

Geen sluitend beeld

Dat de overheid niet weet hoeveel ICT’ers geworden zijn, komt onder andere omdat de Rijksoverheid nog geen gemeenschappelijk wervings- en selectiesysteem heeft, zegt de woordvoerder. “Daardoor heeft de organisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de arbeidsmarktcommunicatie (incl. campagnes) en het beheer van de site www.werkenvoornederland.nl – waar alle vacatures van de Rijksoverheid worden gepubliceerd – alleen zicht op sollicitatiegerelateerde acties. Denk hierbij aan doorklikken vanuit een vacature naar de verschillende wervings- en selectiesystemen. Dat geeft echter geen sluitend beeld op het aantal daadwerkelijke sollicitaties en of daar uit de hire wordt gerealiseerd.” Aan het creëren van een wervings- en selectiesysteem voor de gehele Rijksoverheid wordt gewerkt. “Zo wordt het mogelijk om het complete proces van het in beeld komen tot en met de hire in kaart te brengen.”

Een moeilijkheid bij het werven is dat de Rijksoverheid – en de bijbehorende rijksorganisaties – niet bekend zijn en te maken heeft met een negatief imago, zegt de woordvoerder. “Stoffig, bureaucratie, oude systemen, etc. Door middel van het bieden van interessante inhoud kunnen we doelgroep stapsgewijs overtuigen, maar daar heb je wel een langere adem voor nodig. Overigens weten we ook uit onderzoek dat we inmiddels in de top staan qua bekendheid als ICT-werkgever en de aantrekkelijkheid per campagne stijgende is.”

Lastige doelgroep

De campagne focust zich vooral op latent zoekende hoger opgeleide ICT’ers. “Dat is een lastige doelgroep”, zegt een woordvoerder. “ Op dit moment is in de hele maatschappij veel vraag naar deze groep. De concurrentie is dus groot. We weten uit onderzoek dat binnen die doelgroep ruim 80% tevreden is over de huidige functie, ruim 70% tevreden is over de huidige werkgever en slechts 6% actief zoekend is.”

De overheid zet verschillende uitingen in; videocommercials, radiospotjes, social media en een gezamenlijke website voor alle overheidsorganisaties. “Op dit platform staan de authentieke en inhoudelijke verhalen van rijksmedewerkers (ICT’ers) centraal. Die inhoudelijke artikelen promoten we tijdens de campagne stuk voor stuk op een zo gericht mogelijke wijze via social media.” De overheid neemt ook deel aan beurzen en evenementen om in contact te komen met de doelgroep.

Werken aan zichtbaarheid

Omdat de vraag naar ICT’ers onverminderd hoog blijft, blijft de overheid werken aan zichtbaarheid. “We zullen aanvullend op de landelijke grootschalige rijksbrede campagneflights nog intensiever inzetten op het promoten van de diverse expertises die het meeste moeite kosten om te werven. Op die manier wordt de communicatie nog relevanter voor de individuele ICT’er. Denk aan deelname aan specifieke vakbeurzen, het organiseren van inhoudelijke kennissessies en inhousedagen, het zelf opleiden van potentiële medewerkers (incl. startersprogramma’s, traineeships en stages), samenwerkingen met vakgerichte mediapartijen, etc. Daarnaast wordt meer gemonitord op de ontwikkeling van de vraag voor specifieke ICT-expertises zodat de campagne-uitingen nog gerichter kunnen worden ingezet.”

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.