OV-kaart houdt voorlopig gekraakte Mifare-chip

2 juni 2008
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil doorgaan met de invoering van de OV-chipkaart op basis van de bestaande, goeddeels gekraakte Mifare Classic-chip van NXP. Staatssecretaris Huizinga vindt wel een “goed functionerend fraudebeheersingsplan” nodig. Daarnaast wil ze een migratieplan opstellen naar een nieuwe, beter beveiligde chip.

Dat schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. Zij neemt daarin de aanbevelingen van het Royal Holloway-instituut van de Universiteit van London (RHUL) in grote lijnen over. Het RHUL stelde een contra-expertise in nadat eerder TNO onderzoek deed naar de beveiliging van de ov-chipkaart.

Huizinga zegt een uitrolscenario voor te staan “dat een adequaat evenwicht biedt tussen gewenste voortgang en benodigde zorgvuldigheid”. Zij houdt vast aan een gefaseerde landelijke invoering van de OV-chipkaart, maar de periode waarin het systeem nog niet in het hele land werkt moet ‘zo beperkt mogelijk’ zijn. Duidelijk is dat de afronding van de landelijke uitrol op 1 januari 2009 niet wordt gehaald, herhaalt de bewindsvrouw eerdere uitspraken.

Trans Link Systems (TLS), dat het chipkaartsysteem namens de ov-bedrijven uitrolt en exploiteert, zal in de loop van 2009 het migratieplan opleveren. Ook het Londense vervoerbedrijf werkt nu met de Mifare-chip. Volgens de staatsecretaris zijn de ‘zeer beperkte’ fraude-ervaringen daar geen reden om een nieuwe chip in te voeren.

Begin dit jaar brandde een debat los over het toekomstige kaartsysteem voor het openbaar vervoer nadat diverse hackers en beveiligingsexperts hadden aangetoond dat de NXP-chip op de kaart vrij eenvoudig gekraakt kan worden.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.