Beheer

IT beheer
Outlook

Outlook-update saboteert mailmogelijkheden

Mailclient na update niet meer te gebruiken voor mail.

© Microsoft
12 mei 2021

Mailclient na update niet meer te gebruiken voor mail.

Microsoft heeft gisteren een bug geïntroduceerd in zijn veelgebruikte mailapplicatie Outlook waardoor gebruikers niet meer kunnen mailen. Het aanmaken van nieuwe mails en het bekijken van al binnengekomen berichten was niet langer mogelijk na het installeren van de nieuwste update voor Outlook. Een fix volgde snel.

Bij het opstellen van een nieuw mailbericht werd ingevoerde tekst gewist na gebruik van de enter-toets. Bij het bekijken van mailberichten liet Outlook een wit venster zien waar normaliter de inhoud van mail valt te lezen. Bij sommige gebruikers werd dan nog wel de eerste regel van de mailinhoud getoond.

Binnen een werkdag

Deze bug betreft de desktopuitvoering van Outlook, en dan specifiek versie 2104 en buildnummer 13929.20372, meldt Bleeping Computer. De webapp van Microsofts mailclient is niet geraakt door de programmeerfout die gebruikers wereldwijd hun mailvermogen heeft ontnomen. De impact is deels verkleind door tijdzones waar Outlook-gebruikers mogelijk nog niet aan hun werkdag waren begonnen, en deels door vertraging in het toepassen van updates door beheerders.

Deze verstoring van veel werkprocessen is wel snel opgelost. Microsoft heeft binnen een werkdag de oorzaak gevonden en een fix uitgebracht. Die spoedoplossing is binnen ongeveer 9 uur uitgerold naar alle getroffen gebruikers. In de tussentijd hebben getroffen gebruikers uitgevogeld dat het terugdraaien van de nieuwste Outlook-release voor april 2021 het mailprobleem oplost. Daarmee worden securityfixes in die update echter ook teruggedraaid.

Herstart

Om de uiteindelijk verschenen fix van Microsoft z'n reparerende werk te laten doen, is wel een herstart van Outlook nodig, meldt de softwareleverancier. Beheerders kunnen meer informatie vinden in het admin-panel voor Office 365, onder nummer EX255650. Een enkele gebruiker klaagt online nog wel dat het probleem nu toch nog niet is opgelost.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
3
Reacties
Mathijs Groen 31 mei 2021 11:23

heeft nou niemand anders hier een mening over?

Mathijs Groen 16 mei 2021 14:40

@PeterSR:
klopt wat je zegt, ik herken dat ook. Aanvullend: helaas is de trend tegenwoordig het functioneel end-to-end testen weg te bezuinigen. In plaats daarvan wordt er meer en meer "technisch" getest, dat wil zeggen "dicht op de code". Dat wordt verkocht als zaligmakend, maar veel bugs op het gebruikersniveau worden dan gemist. Dat blijkt ook in deze casus maar. Testen moet tegenwoordig snel en dicht op de code en liefst geautomatiseerd. En het klassieke functioneel manueel testen wordt achterwege gelaten... en ja, dan mis je weleens een bug(je) :)

Mark my words: zolang deze trend duurt, gaan er nog meer van dit soort ongelooflijk grote bugs (die - bovendien - heel eenvoudig zouden kunnen worden gevonden als een menselijke tester even een regressietest uitvoert - volgen... Een zeer ongewenste ontwikkeling als je het mij vraagt...

NB:
Off topic:
het is (nog steeds) teleurstellend te moeten constateren dan AG nog steeds niet de mogelijkheid biedt reacties terug te lezen (via mijn AG-account), een basale functie in discusssie en forum-functionaliteit. Kom op AG! Doe hier eens wat aan!!

PeterSr 12 mei 2021 12:41

Je ziet dit ook vaak gebeuren bij Bol.com. Het IT team prutst in de eigen webwinkel iets in elkaar en test het ook daar en rolt het daarna uit zonder dat er dor Bol eerst een backup is gemaakt (een andere afdeling met andere goed opgeleidde maar ervaringsloze leiders die vaak betrokken zijn in een interne stammen- en competentie strijd, brr)

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.