Innovatie & Strategie

Security
Lion Air Boeing 737 MAX

'Ook oudere Boeing 737's onder de loep genomen'

Mogelijke nieuwe pilotentraining voor omgang met haperende of foute computersystemen.

© Boeing
27 mei 2019

Mogelijke nieuwe pilotentraining voor omgang met haperende of foute computersystemen.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zou oudere modellen van Boeings 737-vliegtuig meenemen in zijn onderzoek naar de 737 MAX-toestellen, die wereldwijd aan de grond staan na twee fatale crashes in korte tijd. Een verkeerd werkend computersysteem in de MAX-uitvoering van de klassieke 737 heeft telkens de neus van het vliegtuig omlaag geduwd. De FAA overweegt nu wijzigingen in de verplichte trainingen voor piloten om hiermee om te gaan. Dit bredere onderzoek vertraagt de terugkeer van de 737 MAX.

De terugkeer van de Boeing 737 MAX in het luchtruim loopt wellicht vertraging op. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaat ook voorganger 737 in zijn onderzoek naar de veiligheid van de MAX betrekken, zo meldt The Wall Street Journal op basis van overheidsbronnen. De veiligheid van de 737 is vooralsnog niet in twijfel, maar het bredere onderzoek zorgt er naar verwachting wel voor dat het langer duurt voordat de 737 MAX wordt vrijgegeven.

Ook beurswaakhond speurt

Toestellen van dat moderne type worden wereldwijd aan de grond gehouden wegens vragen over mogelijke veiligheidsrisico's na twee ongelukken met dat type vliegtuigen waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen. Kort voor de onthulling door The Wall Street Journal meldde persbureau Bloomberg al dat de Amerikaanse beurswaakhond SEC gaat onderzoeken of Boeing aandeelhouders op de juiste manier heeft geïnformeerd over de perikelen met toestellen van het type 737 MAX.

De 737 MAX was twee keer binnen een half jaar betrokken bij een groot ongeluk. Bedrijven zijn verplicht beleggers te informeren over zaken die grote financiële gevolgen kunnen hebben. Het onderzoek van de SEC zou zich nog in een pril stadium bevinden en vaak genoeg leidt een onderzoek van de SEC niet tot een echte aanklacht. Toch is het een zoveelste hoofdstuk in de crisis voor de Amerikaanse vliegtuigmaker. De 737 MAX is een belangrijk toestel voor Boeing.

Al jaar bekend

Het is niet voor het eerst dat Boeing vragen krijgt over de mate van openheid naar beleggers. In een verklaring op 5 mei erkende het bedrijf dat het al een jaar voordat het daarmee naar buiten kwam op de hoogte was dat een bepaald waarschuwingssignaal in de cockpit niet goed werkte. Daarnaast loopt er ook een justitieel onderzoek naar Boeing vanwege de ongelukken.

De oorzaak van die ongelukken heeft te maken met software die de neus van het toestel automatisch naar beneden duwt in bepaalde situaties. De bedoeling is dat dit bijsturen door het ingebouwde computersysteem gebeurt ter voorkoming van te snel stijgen, waardoor verlies van draagkracht dreigt wat tot een crash kan leiden. De hiervoor verantwoordelijke software is door Boeing nu aangepast, maar nog niet in gebruik genomen.

Voorlopig aan de grond blijven

Boeing heeft al meer dan tweehonderd succesvolle testvluchten achter de rug met de gereviseerde versie van de software. Die upgrade is echter nog niet door de autoriteiten goedgekeurd en kan daarom niet worden gedistribueerd en geïmplementeerd door luchtvaartmaatschappijen. Wanneer de 737 MAX weer de lucht in mag, is nog de vraag. Eerder waren er al berichten dat de terugkeer van dat type toestel eind mei of begin juni zou zijn.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.