Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
Amazon

Ook Amazon sluit zich aan bij initiatief om deepfakes te ontmaskeren

Techbedrijf volgt Facebook en Microsoft, de medeoprichters van het initiatief. 

22 oktober 2019

Techbedrijf volgt Facebook en Microsoft, de medeoprichters van het initiatief. 

Amazon sluit zich aan bij de DeepFake Detection challenge (DFDC) die zich inzet om deepfakes te herkennen. De focus gaat vooral uit naar gemanipuleerde video's. De DFDC is in september gelanceerd door onder meer Microsoft en Facebook.

Amazon doneert in de komende twee jaar 1 miljoen dollar aan eigen AWS-credits aan onderzoekers en academici die meedoen aan de DFDC. Dat schrijft Michelle Lee, vice president van AWS' Machine Learning Solutions Lab, in een blogpost. Onderzoekers kunnen een aanvraag indienen voor minimaal duizend dollar aan credits. Tech en software die - in prototypefase - succesvol deepfakes herkent, levert nog eens maximaal tienduizend dollar aan credits op. Met deze credits kunnen onderzoekers algoritmen bouwen en testen in AWS-omgeving.

Daarnaast wil Amazon de grote, moeilijke dataset voor deepfake-herkenning gaan hosten op de eigen S3-infrastructuur. Die dataset moet eind dit jaar voor iedereen beschikbaar zijn. Onderzoekers die de dataset gebruiken, kunnen bovendien rekenen op hulp van Amazons machine learning-medewerkers. De AWS-experts worden gekoppeld aan onderzoekers. 

Deepfakes zijn een groeiend probleem

De DeepFake Detection challenge is in september in het leven geroepen door Facebook en Microsoft. Zij werken samen met universiteiten in onder andere de Verenigde Staten en Engeland om betere tech en software te ontwikkelen om deepfake-video's - vroegtijdig - te herkennen. Dergelijke video's vormen een steeds groter probleem op sociale media, bijvoorbeeld omdat een politiek figuur in een pornofilm geplakt wordt. Of omdat een bekend persoon kwetsende uitspraken doet, terwijl hij of zij dit nooit gezegd heeft.

Onder druk van overheden en toezichthouders doen techbedrijven daarom steeds meer moeite om deepfakes snel te kunnen herkennen en verwijderen. Zo vroeg Twitter zijn miljoenen gebruikers vandaag om feedback bij het opstellen van een beleid voor deepfakes. 

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.