Beheer

Governance
Autoriteit Persoonsgegevens

Ombudsman: Autoriteit Persoonsgegevens doet te lang over antwoord

Toezichthouder zegt aan een oplossing te werken.

20 juli 2022

Toezichthouder zegt aan een oplossing te werken.

Als mensen klagen over de dienstverlening van de Autoriteit Persoonsgegevens duurt het te lang voor ze antwoord krijgen van de privacytoezichthouder. Dat concludeert een andere waakhond, de Nationale ombudsman. De Autoriteit Persoonsgegevens erkent het probleem en zegt aan een oplossing te werken.

Volgens de ombudsman kampt de Autoriteit Persoonsgegevens met achterstanden en lange wachttijden. "Burgers die in augustus 2021 hun ongenoegen uitten over de dienstverlening van de AP, wachtten in 2022 nog steeds op de behandeling van hun klacht. Dit is zorgelijk. Terecht nemen burgers hierover contact op met de Nationale ombudsman."

 

In december klaagde de ombudsman ook al over de Autoriteit. In een reactie in mei liet de privacywaakhond weten maatregelen te nemen om klagers beter op de hoogte te houden. De ombudsman zegt nu dat die voornemens "nog in groot contrast staan met de praktijk".

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.