Beheer

IT beheer
trein

NS-storing escaleerde door falend backupsysteem

Na uitval planningssysteem bleek backup niet goed te werken.

© NS
5 april 2022

Na uitval planningssysteem bleek backup niet goed te werken.

Eerste analyse van de grote zondagsstoring bij de NS wijst uit dat er twee systemen gefaald hebben. Eerst was er het planningssysteem, voor materieel en personeel plus voor reisinformatie, waarbij een cruciaal component niet goed functioneerde. Daarna ontdekte de NS dat het niet kon terugvallen op de backup, omdat dát systeem "ook niet naar behoren" werkte.

De reden voor het uitval van het planningsysteem plus de backup wordt nu grondig onderzocht, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. Zij schrijft daarin dat de eerste storing, in het planningssysteem, optrad in de ochtend van zonder 3 april. "Dit IT-systeem is volgens NS essentieel om verantwoord en volgens dienstregeling te kunnen rijden, zeker in het geval dat zich ongeplande wijzigingen of verstoringen in de dienstregeling voordoen."

Gecontroleerd stilgelegd

Van ongeplande wijzigingen en verstoringen was vervolgens dus sprake, want vanwege het uitgevallen planningssysteem vond NS doorrijden "niet mogelijk dan wel verantwoord". Daarom heeft de treinvervoerder dus het spoorwegverkeer "gecontroleerd stilgelegd en de treinen naar het eerstvolgende station laten rijden", legt de staatssecretaris uit.

De oorzaak van de storing in het planningssysteem was het niet goed functioneren van "een belangrijke component" in dat IT-systeem. Het is momenteel niet bekend wat dat dan precies was, en wat het disfunctioneren dan inhield. AG Connect had bij de NS al vragen uitgezet over technische details van de storing.

Terugvallen op backup

Onder normale omstandigheden kan de NS terugvallen op een backup, zodat het planningssysteem kan blijven functioneren voor materieel en personeel, plus bijsturing daarvan. "Deze back-up werkte gisteren ook niet naar behoren. De reden hiervan zal grondig worden onderzocht", belooft Heijnen. Deze tweede IT-storing heeft er dan ook voor gezorgd dat de treinstoring de hele middag plus avond heeft geduurd.

"De eerste verwachting van NS was dat de verstoorde situatie tot circa 17:00 uur zou duren, later is dit bijgesteld naar 20:00 uur." Ook die 'deadline' is echter niet gehaald. "In aanloop naar de opstart bleek dat het voor NS helaas niet meer mogelijk was om zondagavond nog treinen te laten rijden." Overigens wordt dat door de vakbonden tegengesproken: de treinen hadden volgens de vertegenwoordigers van spoormedewerkers wel zondagavond kunnen rijden.

Data spoorde niet

Bij het herstel van de verstoorde IT-systemen speelde vervolgens ook nog een dataprobleem, namelijk dat de gegevens in het planningssysteem niet spoorden met de realiteit. Staatssecretaris Heijnen schrijft aan de Tweede Kamer: "Hoewel de IT-systemen in de avond weer functioneerden, was de informatie in de betreffende systemen niet actueel en op orde en stond zowel personeel als materieel niet op de voor herstart juiste plek. Om deze reden heeft NS ertoe besloten de herstart van de treindienst uit te stellen naar maandagochtend 4 april."

2
Reacties
Appie 06 april 2022 17:40

Dit lijkt op een uitval van een productie omgeving en een niet functionerende uitwijk en een RTO en RPO die niet gehaald zijn...
Valt me tegen van zo'n miljoenenbedrijf...

Don van Riet (oud KPN strateeg) 06 april 2022 14:02

Al meteen heb ik (in een discussie over cybersecurity) gesignaleerd dat het wel aan falende backup zal zijn geweest. Je ziet zo vaak dat backup procedures gewoon niet vaak genoeg worden geoefend, zodat men fouten maakt als het spannend wordt. Ik had daar een eeuwigheid terug als mgr van het software beheer van toenmalige telecooncentrales ook al last van. Soms zette men in paniek de verkeerde backup terug, dan wel was al heel lang geen actuele configuratie opgeslagen. Bij de NS met een in de tijd steeds wisselend beeld luistert dat extra nauw. Inderdaad als je het helemaal niet meer weet zet je alles maar naar de startsituatie terug, hetgeen bij de NS noodzakelijkerwijze dus de volgend dag moet zijn en wordt de huidige reisdag in feite nodeloos? opgegeven. Zo begrijp ik niet waarom men niet gewoon een eerdere -welke dan ook- werkdag heeft kunnen inladen, wordt er maar één copie bewaard? Nu treinen elke 10 minuten langs kunnen komen is dat toch makkelijker dan ooit...

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.