Overslaan en naar de inhoud gaan

NS-storing escaleerde door falend backupsysteem

Eerste analyse van de grote zondagsstoring bij de NS wijst uit dat er twee systemen gefaald hebben. Eerst was er het planningssysteem, voor materieel en personeel plus voor reisinformatie, waarbij een cruciaal component niet goed functioneerde. Daarna ontdekte de NS dat het niet kon terugvallen op de backup, omdat dát systeem "ook niet naar behoren" werkte.
ICNG exterieur
© NS
NS

De reden voor het uitval van het planningsysteem plus de backup wordt nu grondig onderzocht, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. Zij schrijft daarin dat de eerste storing, in het planningssysteem, optrad in de ochtend van zonder 3 april. "Dit IT-systeem is volgens NS essentieel om verantwoord en volgens dienstregeling te kunnen rijden, zeker in het geval dat zich ongeplande wijzigingen of verstoringen in de dienstregeling voordoen."

Gecontroleerd stilgelegd

Van ongeplande wijzigingen en verstoringen was vervolgens dus sprake, want vanwege het uitgevallen planningssysteem vond NS doorrijden "niet mogelijk dan wel verantwoord". Daarom heeft de treinvervoerder dus het spoorwegverkeer "gecontroleerd stilgelegd en de treinen naar het eerstvolgende station laten rijden", legt de staatssecretaris uit.

De oorzaak van de storing in het planningssysteem was het niet goed functioneren van "een belangrijke component" in dat IT-systeem. Het is momenteel niet bekend wat dat dan precies was, en wat het disfunctioneren dan inhield. AG Connect had bij de NS al vragen uitgezet over technische details van de storing.

Terugvallen op backup

Onder normale omstandigheden kan de NS terugvallen op een backup, zodat het planningssysteem kan blijven functioneren voor materieel en personeel, plus bijsturing daarvan. "Deze back-up werkte gisteren ook niet naar behoren. De reden hiervan zal grondig worden onderzocht", belooft Heijnen. Deze tweede IT-storing heeft er dan ook voor gezorgd dat de treinstoring de hele middag plus avond heeft geduurd.

"De eerste verwachting van NS was dat de verstoorde situatie tot circa 17:00 uur zou duren, later is dit bijgesteld naar 20:00 uur." Ook die 'deadline' is echter niet gehaald. "In aanloop naar de opstart bleek dat het voor NS helaas niet meer mogelijk was om zondagavond nog treinen te laten rijden." Overigens wordt dat door de vakbonden tegengesproken: de treinen hadden volgens de vertegenwoordigers van spoormedewerkers wel zondagavond kunnen rijden.

Data spoorde niet

Bij het herstel van de verstoorde IT-systemen speelde vervolgens ook nog een dataprobleem, namelijk dat de gegevens in het planningssysteem niet spoorden met de realiteit. Staatssecretaris Heijnen schrijft aan de Tweede Kamer: "Hoewel de IT-systemen in de avond weer functioneerden, was de informatie in de betreffende systemen niet actueel en op orde en stond zowel personeel als materieel niet op de voor herstart juiste plek. Om deze reden heeft NS ertoe besloten de herstart van de treindienst uit te stellen naar maandagochtend 4 april."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in