Management

Outsourcing
Outsourcing

Nieuwkomers stelen de show in Giarte-onderzoek 2015

6 oktober 2015
2015 lijkt, wat de markt voor IT-outsourcing betreft, het jaar van de doorbraak van de middelgrote IT-serviceproviders. Door zich sterk te richten op customer-intimacy gaan ze met verrassend succes de concurrentie aan met de gevestigde IT-ousourcing-orde.

Dat blijkt uit de vandaag vrijgegeven Outsourcing Performance Monitor 2015, waarin bureau Giarte verslag doet van haar evaluatie van 957 IT-outsourcingcontracten in Nederland, met een geschatte gezamenlijke waarde van meer dan 3,5 miljard euro.

Bovenkant van MKB

IT-outsourcing was decennialang iets voor grote corporates, met duizenden werkplekken. Daar lijkt nu in hoog tempo verandering in te komen. Virtualisatie, online services en de cloud triggerden een hausse aan opdrachten vanuit de bovenkant van het MKB.

IT-bedrijven van vergelijkbare omvang spelen succesvol in op die vraag, en vermijden daarbij zo’n beetje alle fouten die hun corporate concurrenten de afgelopen dertig jaar maakten.

In totaal lopen dit jaar acht providers mee die vorig jaar nog 'onder de radar zaten'. Opvallend bij deze merendeels middelgrote toetreders in Giartes onderzoek is dat ze gemiddeld zo’n 10 procentpunten beter presteren (gemiddeld 96 procent aanbevelingsbereidheid onder klanten) dan de oude garde (gemiddeld 86 procent).

Drie oorzaken

Dat deze middelgrote opdrachtgevers en hun middelgrote IT-serviceproviders zoveel gelukkiger met elkaar zijn dan de corporates, die veelal kunnen bogen op twintig of zelfs dertig jaar ervaring in outsourcing, verklaart Zwetsloot uit drie factoren:

  • Om te beginnen zijn de outsourcingdeals van de middelgrote bedrijven veel minder kostengedreven dan die van de veelal beursgenoteerde grote opdrachtorganisaties en overheidsdepartementen. De klanten van partijen als myBrand, Open Line en Xcellent zijn zelf kwaliteitgedreven en zoeken IT-partners die er net zo in staan. Dat betekent vaak ook dat prijs in de aanbestedingen niet meer het dominante aspect is.
  • De tweede factor is de technologische ontwikkeling van de afgelopen circa tien jaar. Virtualisatie, API’s en servicegeoriënteerde architecturen maken zowel flexibiliteit als meer beheersbaarheid mogelijk. Cloudoplossingen maken veel IT-diensten goedkoper, maar vragen in ruil daarvoor een hogere mate van standaardisatie, waardoor de complexiteit afneemt en de beheersbaarheid verder verbetert.
  • Tenslotte speelt in de opkomst van de middelgrote IT-serviceprovider nog mee dat er veel private equity in de markt is. Dat geld wordt aangewend voor optuigen van nieuwe bedrijven en vooral voor het opstuwen van bestaande bedrijven met duidelijke ambities.

Meer over de Outsourcing Performance Monitor 2015 in ons print-magazine van komende vrijdag.

 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.