Loopbaan

Branche
Dominique Leroy

Nieuwe CEO KPN komt van Belgische Proximus

Dominique Leroy gaat strategie Ibarra voortzetten.

Dominique Leroy © CC BY SA 4.0 - Wikimedia BelgianBusiness
6 september 2019

Dominique Leroy gaat strategie Ibarra voortzetten.

KPN heeft Dominique Leroy aangesteld als de nieuwe CEO. Ze volgt Maximo Ibarra op die naar Het Italiaanse Sky vertrekt.

Leroy is nu CEO van Proximus, een van de Belgische telecomaanbieders. Ze treedt aan in haar nieuwe functie op 1 december. Ibarra vertrekt officieel per dezelfde datum.

Leroy is 54 en gaf inmiddels 4 jaar leiding aan Proximus. Daarvoor had ze een lange carrière bij Unilever waar ze in 1991 in dienst trad. Bij Unilever vervulde ze diverse managementfuncties. Naast haar functie als bestuursvoorzitter van Proximus is Leroy ook commissaris bij Ahold Delhaize, niet-uitvoerend directeur van glasfabrikant Saint-Gobain en voorzitter van de adviesraad van de Solvay Brussels School of Economics and Management. Ze heeft ook nog ziiting in het International Business Council van het World Economic Forum.

President-commissaris Duco Sickinghe zei tegen ANP dat het een voordeel was dat Leroy nu in een heel vergelijkbare functie actief is zodat goed kon worden beoordeeld of haar aanpak en stijl van leiding geven zou passen bij de KPN-cultuur. Hij benadrukt dat Leroy de door Ibarra ingezette strategie ondersteunt.

Flinke loonsverhoging voor Leroy

Leroy verdient als bestuursvoorzitter bij KPN 935.000 euro salaris per jaar. Daarna komt ze nog in aanmerking voor bonussen die niet nader zijn benoemd. Ibarra verdiende vorig jaar net geen 1,5 miljoen euro aan salaris en bonussen. Leroy verdiende bij Proximus 523.000 euro basissalaris. De belgische regering hanteert als grootaandeelhouder bij het telecombedrijf een loonplafond.

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
1
Reacties
Don van Riet (oud KPN strateeg) 12 september 2019 15:13

Die moet dus volgend jaar de verloren klanten en hun omzet van opgeheven dochters als Telfort en XS4ALL gaan compenseren met een extra ontslagronde, geen leuk vooruitzicht. Het huidige managementteam poetst nog even de JEV 2019 op EBIT op, vermoedelijk door al die omzet nu nog ongewijzigd in de spreadsheet te laten staan en de kosten bij KPN na opheffing en integratie quasi op nul te zetten. Zo heb je ook geen last meer van interne concurrentie op prijs dan wel klanttevredenheid ook. Geen wonder dat de OR er geen businesscase op terug kan vinden en er vanuit strategische marketingoverwegingen in een verdringingsmarkt ook niet langer over een multibrand aanpak gesproken wordt. DT/T-Mobile heeft Ben als Nederlands B-merk juist weer in ere hersteld. Vraag me af of er daar bij Belgacom/Proximus ook anders mee om is gesprongen....

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.