Innovatie & Strategie

Datamanagement
Nieuw plansysteem maakt meer treinen mogelijk

Nieuw plansysteem maakt meer treinen mogelijk

Prorail plant het nieuwe spoorboekje niet meer per minuut, maar in eenheden van zes seconden.

© ProRail
19 augustus 2019

Prorail plant het nieuwe spoorboekje niet meer per minuut, maar in eenheden van zes seconden.

Door een nieuw planningssysteem kan spoorbeheerder Prorail meer treinen per uur laten rijden. Omdat de ruimte op het spoor zo beter benut wordt, gaan in de nieuwe dienstregeling meer treinen rijden. De nieuwe dienstregeling gaat per 15 december in.

Voorheen werden treinen per minuut gepland. Met het nieuwe planningssysteem wordt de planning opgedeeld in eenheden van zes seconden. Dat betekent dat een trein niet meer stipt om 12:20 uur hoeft te vertrekken, schrijft de NOS, maar om 12:20:10 uur. De spoorbeheerder kan nu nog nauwkeuriger plannen waardoor er wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor wordt gecreëerd. Het systeem is op Utrecht Centraal al getest.

De capaciteitsverdeling van het spoor is afhankelijk van de planning van zo’n veertig verschillende partijen. Prorail zegt dat het voor deze nieuwe dienstregeling aanvragen kreeg van 34 reizigers en goederenvervoerders.  Dat zijn niet alleen de NS en de kleinere vervoerders als Arriva en Keolis. Het gaat ook om buitenlandse vervoerders als Thalys, ICE en DB Regio doen dat.

Een deel van het vervoer is planbaar, maar er zijn ook factoren die het vervoer minder voorspelbaar maken zoals werkzaamheden, conflicten of problemen. Daarnaast, zo schrijft de Volkskrant, stelt het goederenvervoer andere eisen aan een plansysteem omdat het goederenvervoerder per dag kan verschillen.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.