Innovatie & Strategie

Branche
online-winkelen

Nederlandse webwinkels scoren omzetgroei versus EU-webshops

Nederlanders hebben in 2017 1,5 miljard euro besteed bij webshops in de EU, maar de omzetgroei van Nederlandse shops trekt aan.

© Pixabay CC0 Public Domain,  Tumisu
24 mei 2018

Nederlanders hebben in 2017 1,5 miljard euro besteed bij webshops in de EU, maar de omzetgroei van Nederlandse shops trekt aan.

Sinds de laatste drie kwartalen van 2017 zit de omzet van Nederlandse webwinkels in de lift, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De groei aan inkomsten neemt even snel of sneller toe dan die van concurrenten in de EU waar Nederlanders hun online-aankopen doen. Over heel 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in Nederland ongeveer even groot.

De bestedingen bij buitenlandse webwinkels met vestigingen in de Europese Unie zijn flink gegroeid. In het vierde kwartaal van 2017 hebben Nederlandse consumenten iets meer dan 400 miljoen euro uitgegeven aan producten niet-Nederlandse EU-webshops. Dat bedrag, door het CBS berekend op basis van BTW-aangifte door die webwinkels, komt bovenop de 354 miljoen in het derde kwartaal, 388 miljoen in het tweede kwartaal, en 339 miljoen in het eerste kwartaal van vorig jaar.

1,5 miljard euro

De Nederlandse uitgaven bij Europese webwinkels komen over heel 2017 uit op ongeveer 1,5 miljard euro, aldus het CBS op basis van lopend Big Data-onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels. De gepresenteerde cijfers zijn berekend op basis van een nieuwe methode, meldt de organisatie daarbij. Deze nieuwe methode is nog in ontwikkeling en dus zijn de cijfers nog voorlopig; met een foutmarge op de berekende omzet van ongeveer 5 procent.

De omzet van Nederlandse webwinkels is in het vierde kwartaal met 21 procent gegroeid. Het gaat hierbij zowel om pure webwinkels als ook om retailbedrijven die een fysieke plus online-winkel uitbaten. Tot begin vorig jaar liep de omzetgroei van in Nederland gevestigde webwinkels achter op de toename die buitenlandse, maar EU-gevestigde webshops wisten te behalen. Daar is in de afgelopen drie kwartalen verandering in gekomen.

Even snel of sneller

Zo meldt het CBS nu dat de omzetgroei van Nederlandse webwinkels van 2015 tot en met het eerste kwartaal van 2017 in bijna alle kwartalen kleiner was dan de in Nederland behaalde groei van Europese webwinkels. Vervolgens is de kentering ingezet: in de laatste drie kwartalen van 2017 groeide de omzet van Nederlandse webwinkels even snel of sneller. Over heel 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in Nederland ongeveer even groot.

Voor webshoppers is het verschil tussen een Nederlandse en buitenlandse webwinkel niet altijd duidelijk, of zelfs belangrijk. Buitenlandse bedrijven voeren hun online-winkels namelijk veelal in meerdere talen, inclusief het Nederlands. Het CBS merkt op dat het onderscheid tussen beide soorten webwinkels vanuit macro-economisch oogpunt wel relevant is. "Aankopen bij buitenlandse webwinkels dragen namelijk niet bij aan de Nederlandse economie, in tegenstelling tot aankopen bij Nederlandse webwinkels", aldus het CBS.

Overigens vormen de aankopen van Nederlandse consumenten bij webwinkels in de EU een relatief klein deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlanders. Het CBS becijfert dat het gaat om minder dan 2 procent in 2017. Dit aandeel is de afgelopen jaren wel sterk toegenomen.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.