Innovatie & Strategie

Juridische zaken
contract

Nederlandse CIO's klagen: licentiedwang van techreuzen

Grote softwareleveranciers beticht van cowboypraktijken en extreme klantonvriendelijkheid.

© CC 2.0 Generic,  delphinmedia
7 oktober 2019

Grote softwareleveranciers beticht van cowboypraktijken en extreme klantonvriendelijkheid.

CIO's van ruim honderd grote ondernemingen in Nederland doen hun beklag over grote IT-leveranciers als Oracle, Microsoft, IBM en SAP. Wurgcontracten, wijzigende licentievoorwaarden, dreigende audits, extreme betalingseisen en afgedwongen geheimhoudingsverklaringen zouden standaard praktijk zijn waar softwaregebruikende bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties onder lijden.

Conflicten met de grote softwareleveranciers blijken eerder regel dan uitzondering, weet het FD te melden. Bovendien escaleren deze conflicten op regelmatige basis tot aan de bestuurskamer van de afnemende bedrijven en instellingen. De financiële krant heeft gesproken met Nederlandse CIO's van grote organisaties, waarbij sommigen op naam kritiek uiten op de modus operandi van techreuzen die in de praktijk haast onvermijdbaar zijn.

Monopolistisch gedrag

De klagende chief information officers spreken van cowboypraktijken door grote Amerikaanse en ook Europese IT-bedrijven. Deze leveranciers zijn volgens de klagende klanten "agressief" en "extreem klantonvriendelijk". De kern is het monopolistisch genoemde gedrag van grote softwareproducenten, die weten dat hun klanten niet zomaar naar een concurrent kunnen gaan. Een voornaam pijnpunt is de modus operandi van de leveranciers om tijdens de looptijd van contracten eenzijdig wijzigingen aan te brengen in de licentievoorwaarden.

Zulke veranderingen kunnen klanten confronteren met aanmerkelijk hogere kosten. Het door de leverancier uitvoeren van audits, die contractueel verplicht kunnen zijn, kan softwaregebruik aantonen wat oneigenlijk is óf wat voorheen wel toegestaan was maar waarvoor onder gewijzigde voorwaarden ook (of extra) betaald moet worden. Hierbij wordt softwaregigant Oracle met name genoemd als levetrancier die wurgcontracten oplegt en forse nabetalingen opeist; van wel vele miljoenen per jaar. Naast Oracle worden ook grote IT-partijen als Microsoft, IBM en SAP gehekeld om soortgelijke praktijken.

Angst voor IT-uitval

De door het FD nu geconstateerde onvrede komt onder andere naar voren uit een enquête van het CIO Platform Nederland. Die vereniging verbindt meer dan 125 bedrijven, instellingen en overheden in Nederland, met daaronder ook negen AEX-fondsen en vijf ministeries. Het ledenbestand bevat grote IT-gebruikers als AkzoNobel, ABN AMRO, het Radboud UMC, de Belastingdienst, KLM en Philips. Volgens het FD willen de meeste CIO's het liefst afstappen van de diensten en producten van Oracle, maar durven ze dat niet aan. Angst voor tijdelijke uitval van de gebruikte, onmisbare IT-systemen voorkomt migratiestappen.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
5
Reacties
P.J. Westerhof LL.M MIM 12 oktober 2019 15:58

@L.B : integendeel, cloud en alle *AAS-'oplossingen' brengen alleen maar meer en andere problemen met zich mee.

L.B. 12 oktober 2019 14:30

Een goede reden naar de cloud proberen te migreren. Duidelijkere voorwaarden en de prijs staat vooraf vast. Dat geldt ook voor Oracle.

P.J. Westerhof LL.M MIM 12 oktober 2019 14:05

Tja, Software Licentie Management heeft nooit veel interesse gehad bij het management-team. Net zomin als escrow, en et zo min als de kleine lettertjes in de contracten.
Contracten worden nog steeds te vaak gesloten bij een diner.

Frank van Zanten 12 oktober 2019 12:12

Als ik dit zo lees dan vraag ik me af of al die CIO's dan ook niet heel veel boter op het hoofd hebben. Deze situatie hebben ze zichzelf gewoon in gemanoeuvreerd. Jarenlang leunen op een externe leverancier en niet investeren in eigen kennis en kunde om met open source software hetzelfde te kunnen doen. We weten al heel veel jaren dat werken met SAP en Oracle etc. helemaal niet goedkoper is dan andere oplossingen. Dan moet je echter wel je eigen IT organisatie op orde hebben in plaats van te leunen op marktpartijen.

Ronald Kunenborg 07 oktober 2019 20:26

Ik snap dit best. Het enige wat mij (en mijn collega's) nogal apart vinden is dat Microsoft er tussen staat: die ken ik eigenlijk alleen maar als partij waar je prima mee kan praten, waar een afspraak gewoon geldig is en niet achteraf opeens gewijzigd wordt, en je gewoon kan rekenen op wat er op schrift staat, ook als daarmee de licentieprijzen lager uitvalt. Alleen het pushen van Windows 10 is natuurlijk treurig, zeker omdat W10 niet aan de GDPR en AVG voldoet.

Maar dat is klein bier vergeleken met Oracle, wat met stip de partij is waar niemand zaken mee wil doen, en met SAP die vrijwel dezelfde mafiose praktijken hanteert als Oracle. Bij Oracle en SAP weet je maar één ding zeker: de licentieprijzen kunnen uitsluitend omhoog, ook als er licenties over zijn, of goedkoper beschikbaar zijn, krijg je een eigen "special price" aangeboden die "toevallig" gelijk is aan de duurdere licenties. Het is niet anders dan de reguliere mafia.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.