
Nederlandse chatbot vecht bekeuring aan
De bot is ontwikkeld door twee Leidse startups
De bot is ontwikkeld door twee Leidse startups
De boete wordt vervolgens zonder inspanning van de gebruiker direct aangevochten. De bot, die is ontwikkeld door de Leidse startups BotBoys en Appjection, is vergelijkbaar met de Engelse ‘DoNotPay-bot’ variant. Die laatste heeft inmiddels meer dan 160.000 boetes met succes aangevochten. Het voornaamste verschil tussen de Nederlandse BezwaarBot en zijn Engelse variant is dat de Nederlandse bot direct de boete aanvecht. De Engelse variant deed dit niet.
De chatbot gaat onder de naam BezwaarBot werken en hij is voor gebruikers te raadplegen via de Facebook Messenger-app en binnenkort ook via website www.appjection.nl. Vincent Ulmer van BotBoys: “Mensen beantwoorden enkele simpele vragen. Op basis van deze antwoorden bepaalt de bot of de boete wel of niet aangevochten kan worden."
Om te zorgen dat de bot optimaal functioneert en dusdanig is doorontwikkeld dat deze geen kinderziektes meer heeft wordt hij eerst getest door een panel van ruim 100 mensen. Ulmer: “We hebben de bot 'from scratch' ontwikkeld en hebben deze daarna als bètaversie online gezet. In die test hebben we puntjes gevonden waar we vooraf nooit aan hadden gedacht. Na verbetering ontstond een eindproduct waar de eindgebruiker ook daadwerkelijk iets aan heeft."
Oud-redacteur, met voldoende dienstjaren om zowel de introductie van de Apple Macintosh als de IBM-PC te hebben meegemaakt.