Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse bevolking moet digitaal vaardiger worden

De Nederlandse beroepsbevolking moet digitaal vaardiger worden om in de toekomst goed mee te kunnen, of om voorop te kunnen lopen. Niet alleen moeten meer ICT-professionals worden opgeleid, ook zal een substantieel deel van de werkende en niet-werkende beroepsbevolking om- of bijgeschoold moeten worden. Dat schrijft CA-ICT in het Vervolgonderzoek arbeidsmarkt ICT met topsectoren 2020.
okay
© CC BY 2.0 - Flickr
CC BY 2.0 - Flickr

De stichting, die het Opleidingsfonds Arbeidsmarkt ICT beheert, doet in het onderzoek een aantal aanbevelingen aan overheid, bedrijfsleven en onderwijs.

“De negatieve gevolgen van Covid-19 kunnen voor een deel worden bestreden door transities naar beroepen in de digitale economie te ondersteunen. Uit alle cijfers komt naar voren dat de arbeidsmarkt ICT (vaak aangeduid als ICT-sector) één van de meest kansrijke is”, aldus CA-ICT in het vervolgonderzoek.

In het rapport schrijft de stichting dat het verwacht dat uiteindelijk alle producten, diensten, processen en taken die gedigitaliseerd kunnen worden, ook daadwerkelijk gedigitaliseerd worden. De grenzen tussen ICT-beroepen en andere beroepen en tussen sectoren zullen daardoor vervagen.

Specifieke soft skills

Een van de aanbevelingen is aan ICT-opleidingen die in het curricula vakken op zouden moeten nemen waarin de verbindingen worden gelegd tussen verschillende digitale technologieën onderling en aanverwante technologieën. Voor overige opleidingen zouden digitale vaardigheden een standaard onderdeel moeten zijn in het curriculum. In alle STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) opleidingen moet meer aandacht komen voor specifieke soft skills en in het algemeen moeten mbo- of hbo-studenten zelfredzamer worden gemaakt, aldus CA-ICT.

Een andere aanbeveling is dat de digitale kennis en vaardigheden van bestuurders en directie en van werknemers omhoog moet. Daarin moet worden geïnvesteerd, vindt CA-ICT. “Een digitale mindset van leidinggevenden op alle niveaus binnen organisaties maakt de implementatie van nieuwe digitale technologieën binnen organisaties mogelijk”, schrijven ze.

Ook adviseert de stichting om de instroom te verhogen van ICT-opleidingen en de uitstroom van diezelfde opleidingen te verlagen. “Ter bevordering van de instroom kan gedacht worden aan maatregelen voor het vergroten van de vijver van potentiële instromers vanuit het middelbaar onderwijs en zij-instromers.”

De stichting vraagt de overheid financiering beschikbaar te stellen om de digitale vaardigheden van werknemers en met werkloosheid bedreigde werknemers in het mkb en die van zzp’ers te verbeteren. “Gezien het grote maatschappelijke belang en vooral ook de economische opbouw na COVID-19 is het de medeverantwoordelijkheid van de overheid om er voor te zorgen dat werkenden in het mkb en zzp’ers gedurende hun werkzame leven inzetbaar blijven in het arbeidsproces en niet terecht komen in een werkloosheidsituatie waarin hun afstand tot de steeds verder digitaliserende arbeidsmarkt snel onoverbrugbaar wordt.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in