Loopbaan

Carriere
Nederlandse bevolking moet digitaal vaardiger worden

Nederlandse bevolking moet digitaal vaardiger worden

De negatieve gevolgen van Covid-19 kunnen voor een deel worden bestreden door transitie naar digitale beroepen.

© CC BY 2.0 - Flickr Anderson Moreira
20 november 2020

De negatieve gevolgen van Covid-19 kunnen voor een deel worden bestreden door transitie naar digitale beroepen.

De Nederlandse beroepsbevolking moet digitaal vaardiger worden om in de toekomst goed mee te kunnen, of om voorop te kunnen lopen. Niet alleen moeten meer ICT-professionals worden opgeleid, ook zal een substantieel deel van de werkende en niet-werkende beroepsbevolking om- of bijgeschoold moeten worden. Dat schrijft CA-ICT in het Vervolgonderzoek arbeidsmarkt ICT met topsectoren 2020. De stichting, die het Opleidingsfonds Arbeidsmarkt ICT beheert, doet in het onderzoek een aantal aanbevelingen aan overheid, bedrijfsleven en onderwijs.

“De negatieve gevolgen van Covid-19 kunnen voor een deel worden bestreden door transities naar beroepen in de digitale economie te ondersteunen. Uit alle cijfers komt naar voren dat de arbeidsmarkt ICT (vaak aangeduid als ICT-sector) één van de meest kansrijke is”, aldus CA-ICT in het vervolgonderzoek.

In het rapport schrijft de stichting dat het verwacht dat uiteindelijk alle producten, diensten, processen en taken die gedigitaliseerd kunnen worden, ook daadwerkelijk gedigitaliseerd worden. De grenzen tussen ICT-beroepen en andere beroepen en tussen sectoren zullen daardoor vervagen.

Specifieke soft skills

Een van de aanbevelingen is aan ICT-opleidingen die in het curricula vakken op zouden moeten nemen waarin de verbindingen worden gelegd tussen verschillende digitale technologieën onderling en aanverwante technologieën. Voor overige opleidingen zouden digitale vaardigheden een standaard onderdeel moeten zijn in het curriculum. In alle STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) opleidingen moet meer aandacht komen voor specifieke soft skills en in het algemeen moeten mbo- of hbo-studenten zelfredzamer worden gemaakt, aldus CA-ICT.

Een andere aanbeveling is dat de digitale kennis en vaardigheden van bestuurders en directie en van werknemers omhoog moet. Daarin moet worden geïnvesteerd, vindt CA-ICT. “Een digitale mindset van leidinggevenden op alle niveaus binnen organisaties maakt de implementatie van nieuwe digitale technologieën binnen organisaties mogelijk”, schrijven ze.

Ook adviseert de stichting om de instroom te verhogen van ICT-opleidingen en de uitstroom van diezelfde opleidingen te verlagen. “Ter bevordering van de instroom kan gedacht worden aan maatregelen voor het vergroten van de vijver van potentiële instromers vanuit het middelbaar onderwijs en zij-instromers.”

De stichting vraagt de overheid financiering beschikbaar te stellen om de digitale vaardigheden van werknemers en met werkloosheid bedreigde werknemers in het mkb en die van zzp’ers te verbeteren. “Gezien het grote maatschappelijke belang en vooral ook de economische opbouw na COVID-19 is het de medeverantwoordelijkheid van de overheid om er voor te zorgen dat werkenden in het mkb en zzp’ers gedurende hun werkzame leven inzetbaar blijven in het arbeidsproces en niet terecht komen in een werkloosheidsituatie waarin hun afstand tot de steeds verder digitaliserende arbeidsmarkt snel onoverbrugbaar wordt.”

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
2
Reacties
Ictnee-er 17 december 2020 09:32

Ik heb meer dan 7 jaar ervaring. Ik heb veel applicaties en systemen gezien. Kan er ook veel doorgronden. Maar ik vind geen baan. Is dat omdat ik geen vaardigheden bezit, lijkt me niet. Ik krijg niet eens de kans om met nieuwe applicaties aan de slag te gaan.

Het probleem is dat men binnen de ICT om mensen blijft vragen, maar men eigenlijk zoekt naar mensen waar men de autoriteit bij kan bewaren. De ICT is een angstige cultuur waar men bang is zijn positie kwijt te raken door gebrek aan autoriteit. Men werkt daarom liever met starters of lui die een zover in een tech zijn dat autoriteit niet aan te vallen is. Ik heb situaties meegemaakt waarbij collega's zelfs werk van anderen gaan aanpassen om die autoriteit op te eisen. De vaardigheden zitten dus niet meer zozeer in het ICT gedeelte maar meer in het gedeelte waarbij je goed zaken naar jezelf toe kan trekken en jezelf niet in laat halen door anderen. Daar hoort ook een flinke dosis narcisme bij. Het resultaat is dat een groot deel van de ICT projecten mislukken en er veel tijd gerekt wordt binnen projecten door onkunde, er bij een groot deel van helpdesks geen goede beveiliging plaatsvind. De kwaliteit heeft er erg onder te leiden, desalniettemin blijft de vraag naar automatisering groot.

Wim de Raadt ICTer 23 november 2020 11:25

Stop. Vaardigheden moet voor de standaard gebruiker eindigen bij knoppen drukten of een code invoeren. ER hoeft niet verder onder de motorkap gekeken te worden. Dit moet het uitgangspunt in de ICT te zijn.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.