Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
conversational AI

'Nederland loopt achter met AI-integratie'

Minderheid Nederlandse bedrijven is al bezig met AI.

Re:scam AI-chatbot © NetSafe
16 juli 2019

Minderheid Nederlandse bedrijven is al bezig met AI.

Bedrijven in Nederland lopen niet bepaald voorop met het implementeren van opkomende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI). Zo is 20 procent van de Nederlandse bedrijven naar eigen zeggen begonnen aan AI, en heeft slechts 1 procent AI volledig geïntegreerd. Dit komt naar voren uit internationaal onderzoek in opdracht van Avanade. Ondertussen voorspelt marktvorser Gartner forse groei voor AI-projecten.

Op wereldwijd niveau is AI al omarmd door bijna een derde (32 procent) van de bedrijven. Het gaat hierbij om de inzet van conversational AI, ofwel kunstmatige intelligentie voor sterk verbeterde chatbots die bijvoorbeeld service- en supportfuncties kunnen vervullen. Deze vorm van AI-toepassing is het meest vergevorderd wat daadwerkelijk gebruik betreft, weet Avanade te melden op basis van het onderzoek. Naast de 32 procent AI-gebruikende bedrijven staat nog eens 48 procent die zegt dat ze conversational AI in de komende drie jaar gaan integreren in de bedrijfsvoering.

Voorlopers pakken door

Voor dit onderzoek in opdracht van Avanade zijn 1200 senior managers en IT-beslissers bevraagd door Wakefield Research. De respondenten zijn afkomstig uit Australië, Canada, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland zijn dertig C-level executives en zeventig IT-beslissers geïnterviewd die werken bij organisaties met minimaal 1,000 medewerkers.

Ondertussen meldt ICT-marktonderzoeker Gartner dat organisaties die AI en machine learning al gebruiken een flinke groei verwachten voor hun AI-inzet. In het komende jaar staat er een verdubbeling van het aantal projecten op stapel, blijkt uit bevraging van een Gartner-panel met IT-professionals en IT/business-managers. De voornaamste drijfveer voor dit groeiende gebruik van AI is het verbeteren van klantervaringen. De tweede grote drijfveer is het automatiseren van taken. Huidig gebruik van AI is vooral voor intern nut, zoals desicion support voor managers en werkadvies voor werknemers.

AI+blockchain+quantum+IoT

Bij het Avanade-onderzoek is respondenten ook gevraagd naar hun omarming en gebruik van blockchain, quantum computing, Internet of Things en andere technologieën die relatief nieuw zijn. Uit de antwoorden komt naar voren dat veel IT-managers brood zien in de combinatie en integratie van deze zaken, maar tegelijkertijd heerst er ook scepsis. Met name de potentiële waarde van blockchain heeft niet iedereen overtuigd, waarbij de Nederlandse respondenten behoren tot de meest sceptische.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat maar liefst 95 procent van de Nederlandse respondenten blockchain meer een hype vindt dan een revolutionaire technologie. Daarbij speelt bij respondenten ook de vraag of deze technologie wel past binnen hun bedrijf. Daarentegen zegt ongeveer de helft van de Amerikaanse en Duitse respondenten dat ze van plan zijn om blockchain te integreren in hun organisaties.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.