Innovatie & Strategie

Blockchain
Prada tassen

Modemerken zetten blockchain in tegen namaak

© Shutterstock Papin Lab
21 april 2021

Luxeconcerns Prada, LVMH en Richemont, moederbedrijven van grote luxemerken zoals Louis Vuitton en juwelenmerk Cartier, hebben een blockchainconsortium opgezet. Met het blockchainsysteem kunnen klanten van de merken extra zekerheid krijgen dat hun aankopen authentiek zijn. Ook zijn de producten dan op een transparante manier te traceren.

Met blockchain, de technologie waar ook de digitale munteenheid bitcoin op is gebaseerd, kunnen bedrijven een transactie digitaal verifiëren. Met een gecodeerd garantiecertificaat kunnen klanten er ook achter komen of een product echt is of namaak, zei Antonio Belloni, managing director van het Franse LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy). Zulke certificaten bestaan al langer in de mode-industrie, maar worden door blockchain beter.

De technische oplossing moet uiteindelijk beschikbaar worden voor alle luxemodemerken. De merken zeggen elk jaar miljarden te verliezen aan namaakspullen. De wereldwijde markt voor namaakspullen zal tegen 2022 stijgen tot bijna 1 biljoen dollar, denken analisten.

Retourroute zekerder

Cartier heeft al een onderdeel van de nieuwe techniek getest, namelijk het online terugsturen van producten. Zo kunnen consumenten een foto nemen en deze uploaden om te bewijzen dat de toestand van het product niet veranderd is tussen het moment van ontvangst thuis en het moment van verzending. "Het is iets simpels maar het versterkt het vertrouwen tussen de twee partijen", zegt Cartier-topman Cyrille Vigneron. Volgens Vigneron zou dit onderdeel ook interessant kunnen zijn voor bijvoorbeeld veilinghuizen bij het verkopen van kunst.

Techconcern Microsoft en softwaretechnologiebedrijf ConsenSys ontwikkelen de technologische infrastructuur voor de blockchainoplossing.

De vraag naar luxemerken trekt de laatste tijd weer aan na de coronadip van vorig jaar. LVMH meldde vorig week al dat de omzet in het eerste kwartaal fors hoger uitkwam in vergelijking met een jaar geleden. Met name de verkoop van de luxe handtassen van het merk Louis Vuitton en mode van Christian Dior liep goed. Dinsdag kwam rivaal Kering eveneens met een sterk kwartaalbericht. Gucci, het belangrijkste merk van Kering, liet weer een flinke groei zien. Vooral in Azië waren de tassen en andere producten van het merk opnieuw in trek.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 21 mei 2021 17:48

Vraag blijft eigenlijk waarom mensen 1000 euro willen betalen voor iets dat voor 100 euro nagemaakt te koop is.
(Of uit dezelfde fabriek komt.)

En dan afvragen: 'Ja, maar is dit eigenlijk wel echt?!'
Want dan pas is het 'goed'.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.