Loopbaan

Security
Minister wil cybersecurity in MBO-ICT verplichten

Minister wil cybersecurity in mbo-ICT verplichten

Het nieuwe curriculum moet begin 2019 worden vastgesteld.

© CC BY 2.0 - Flickr Bartosz Maciejewski
29 juni 2018

Het nieuwe curriculum moet begin 2019 worden vastgesteld.

Cybersecurity wordt een verplicht onderdeel in het curriculum van mbo-ICT-opleidingen. Dat schrijft minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in een brief aan de Tweede Kamer. Doel is om het nieuwe curriculum – met cybersecurity – begin 2019 vast te stellen.

De maatregelen volgen na een enquête van NOS op 3 waarin zij stellen dat studenten hun opleidingen ondermaats vinden. Docenten zouden onbekwaam zijn en er zou te weinig aandacht zijn voor cyberveiligheid. Van Engelshoven zegt dit signaal zeer serieus te nemen. “Ik vind het erg vervelend dat deze studenten het gevoel hebben dat ze kennis en vaardigheden leren die verouderd zijn. Ik hecht zeer aan het responsief en actueel houden van opleidingen. Zeker voor opleidingen die voorbereiden op een beroep in de ICT-sector is dat vanwege de snelheid van vernieuwing een grote uitdaging.”

Een van de maatregelen is het toevoegen van cybersecurity aan de kwaliteitsdossiers in de ICT. De kwaliteitsdossiers beschrijven de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn diploma te behalen van een ICT-opleiding, het curriculum van de opleiding. Deze kwaliteitsdossiers worden ontwikkeld door het onderwijs en het bedrijfsleven gezamenlijk via de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB). “Op dit moment werken onderwijs en bedrijfsleven binnen SBB aan het onderhoud van de kwalificatiedossiers in de ICT”, aldus de minister.

Belangrijke bijdrage

Security is volgens de minister een belangrijk thema in de ICT. “ICT levert een belangrijke bijdrage aan de economische groei in Nederland. Tegelijkertijd neemt daarmee ook het belang van cybersecurity toe. Hiervoor zijn voldoende goed opgeleide en gespecialiseerde ICT’ers nodig in Nederland, van middelbaar tot aan wetenschappelijk niveau.”

Ze schrijft dat er ook andere manieren zijn waarop de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt wordt verbeterd. Een van de voorbeelden die ze noemt, is het regionaal investeringsfonds mbo waarmee publiek-private samenwerking tussen mbo en bedrijfsleven wordt gestimuleerd. Van Engelshoven over het initiatief: “Zo is er recent een project gehonoreerd van het ROC van Amsterdam gericht op het opbouwen van een cybersecurity community. Met masterclasses zullen docenten worden geprofessionaliseerd in cybersecurity-vakkennis. Ook wordt er, gezamenlijk met het bedrijfsleven, een practoraat [onderzoek binnen het onderwijs gericht op verbetering van het onderwijs, red] cybersecurity ontwikkeld en komen er stages gericht op de bewustwording van studenten op het gebied van ICT-veiligheid.” Andere voorbeelden die ze noemt om de aansluiting bij de arbeidsmarkt te zoeken zijn Dcypher, Techniekpact en het maken van kwaliteitsafspraken.

De minister erkent dat er een urgent probleem is, gegeven enerzijds de groeiende arbeidsmarkttekorten in ICT en anderzijds de noodzaak van verbetering van de kwaliteit van de ICT-opleidingen. “Het is een uitdaging om ICT-opleidingen inhoudelijk goed aangesloten te houden op snel veranderende technologie en eisen vanuit de arbeidsmarkt. […] Ook wordt bij de accreditatie van zowel nieuwe als bestaande opleidingen de mate waarin opleidingen aansluiten bij actuele ontwikkelingen in het veld in meerdere standaarden meegewogen.”

De slechte perspectieven van mbo-ICT'ers

Mbo'ers stromen relatief vaak lastig de arbeidsmarkt op, omdat bedrijven vooral zoeken naar hbo’ers en wo’ers. De helft van de mbo-ICT’ers op het hoogste niveau (niveau 4) stroomt wel door naar het hbo, maar 40% van hen haalt de eindstreep echter niet. “Maar ook veel havisten vallen uit, dus hier moet nodig wat verbeteren”, aldus Louis Spaninks van CA-ICT, het opleidingsfonds arbeidsmarkt ICT. 

Branchevereniging Nederland-ICT ziet de vraag naar ICT’ers op mbo-niveau stagneren, terwijl de vraag naar hbo’ers en hbo-plussers stijgt. “Voor mensen met mbo niveau 2 (het laagste opleidingsniveau van alle mbo-ICT-opleidingen, red.) zal het erg moeilijk worden werk te vinden”, reageert woordvoerder Tim Toornvliet. Volgens Spaninks staat de arbeidsmarkrelevantie van niveau 2 leerlingen inderdaad onder druk. “Al stroomt een deel van hen door naar niveau 3 en soms zelfs niveau 4, waardoor hun kansen verbeteren.” Volgens hem is er voor specifieke mbo-ICT-functies wel degelijk grote behoefte aan werknemers, met name in het MKB. “De mening van grotere bedrijven domineren de markt, maar ik merk dat er zeker nog behoefte is aan ICT’ers op mbo-niveau.” Zo is er behoefte aan repair engineers van hardware en aan system engineers en cloudbeheerders op mbo 4 niveau.

Toornvliet stelt dat werkgevers ook creatiever zullen moeten worden met het invullen van vacatures door de grote krapte. “Bedrijven kijken nu vrij snel naar het buitenland, maar ze kunnen nog meer oog hebben voor de potentie van mbo’ers.”

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.