Beheer

Juridische zaken
MacBook-gebruiker, toetsenbord

Miljoenenschikking voor Mac-gebruikers met brakke toetsenborden

Apple moet schikken, maar lang niet elke klant krijgt compensatie.

MacBook © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Rex Roof
1 december 2022

Apple moet schikken, maar lang niet elke klant krijgt compensatie.

De stofgevoelige 'vlinder'-toetsenborden die voorheen in MacBooks zaten, kosten Apple nu definitief nog miljoenen. Dit dus na reparaties, herziening van het ontwerp, meer reparaties en uiteindelijk afschaffing van het zeer kwetsbare type toetsenbord. Een schikkingsbedrag van 50 miljoen is nu door de rechter goedgekeurd. Sommige gebruikers komen in aanmerking voor een deel van die compensatie.

Deze miljoenenschikking is afgelopen zomer al naar buiten gekomen, toen Apple deze deal is overeengekomen. De rechter moest zich er echter nog over buigen; om te bepalen of het wel een eerlijke uitkomst was met een redelijke vergoeding voor getroffen klanten. Sommige van die gebruikers, met MacBooks van bouwjaren 2015 tot 2019, kunnen binnenkort dus een bedrag verwachten van 50, 125 of 395 dollar.

Wat voor reparatieleed?

De drie verschillende niveaus van uitbetaling zijn voor drie verschillende niveaus van leed door de kwetsbare toetsenborden, schrijft MacWorld. Klanten die last hadden van kapotte toetsen waarna individuele toetsen zijn vervangen, kunnen 50 dollar schadevergoeding tegemoet zien. Klanten die last hadden van veel kapotte toetsen waarna het complete toetsenbord is vervangen, kunnen aanspraak maken op 125 dollar.

En klanten die de volledige toetsenbordvervanging meerdere malen hebben ondergaan, kunnen het topbedrag van 395 dollar als vergoeding krijgen. Soms waren getroffen gebruikers hun kostbare laptop enkele dagen kwijt voor reparatie. Overigens is de nu goedgekeurde schikking in de Verenigde Staten alleen van toepassing voor consumenten in de Amerikaanse staten Californië, Florida, Illinois, Michigan, New Jersey, New York of Washington.

Designmisser

De 50 miljoen dollar nu is een relatief kleine kostenpost voor het grote Apple, maar de hele affaire is wel een smet op het blazoen van het bedrijf dat zich laat voorstaan op design, functionaliteit en gebruikersbelang. Het zelfontworpen dunne toetsenborddesign met vlindermechanisme onder de toetsen - in plaats van het bewezen schaarmechanisme - bleek zeer vatbaar voor stofdeeltjes en vuil. Daardoor werkten toetsen niet meer; ze vielen uit of bleven juist hangen.

Na vele klachten van gebruikers heeft Apple dit designprobleem lange tijd ontkend, maar uiteindelijk erkend. Na reparaties en bijgestelde garantie heeft de laptopmaker het ontwerp nog twee keer bijgesteld. Dat heeft allemaal niet mogen baten. Ook de derde generatie van het door Apple aangeprezen butterfly design was nog altijd foutgevoelig.

Totsnbrd nog apot

Een scherpe column in The Wall Street Journal met sarcastisch weggevallen letters heeft dit nog eens benadrukt. Uiteindelijk is Apple in mei 2020 afgestapt van het eigen ontwerp en teruggekeerd naar het scissors design, zij het in een eigen uitvoering.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.