Innovatie & Strategie

Juridische zaken
Frankrijk

Miljoenenboete voor Facebook en Google in Frankrijk

Cookies kosten techtitanen nu weer miljoenen.

© Shutterstock Ekaterina Pokrovsky
6 januari 2022

Cookies kosten techtitanen nu weer miljoenen.

Socialmediabedrijf Facebook en internetconcern Google hebben van de Franse toezichthouder boetes gekregen van in totaal 210 miljoen euro. De Franse waakhond voor gegevensbescherming legde de boetes op vanwege het gebruik van cookies, die op websites worden gebruikt om consumenten online te volgen en data te verzamelen.

De boete voor Google bedraagt 150 miljoen euro en Facebook moet 60 miljoen euro betalen. De boete voor Google is een nieuw record voor de Franse nationale commissie voor informatietechnologie en vrijheid (CNIL). Het vorige record was een eerdere cookie-gerelateerde boete van 100 miljoen euro voor het Amerikaanse internetconcern in december 2020.

Moeilijk maken

Volgens CNIL is het voor gebruikers van de websites facebook.com, google.fr en youtube.com moeilijker om het gebruik van cookies te weigeren dan om ze te accepteren. De twee bedrijven hebben drie maanden de tijd om hun praktijken aan te passen. Doen ze dat niet dan worden extra boetes opgelegd van 100.000 euro per dag.

Het weigeren van cookies moet net zo makkelijk zijn als het accepteren ervan, aldus de Franse toezichthouder. Google liet in een reactie weten "toegewijd te zijn aan het doorvoeren van nieuwe veranderingen en actief samen te werken met de CNIL". Facebook heeft nog niet gereageerd.

Enorm bereik

Cookies worden geplaatst op computers en smartphones van mensen wanneer die - al dan niet rechtstreeks - een website bezoeken, om bijvoorbeeld voorkeuren van gebruikers te onthouden. Mogelijkheden van Facebook en Google voor ingebedde content (zoals socialmediaberichten en video's) op sites van derden geven die techreuzen enorm bereik qua cookies en de trackingmogelijkheden daarvan. Deze informatie is zeer waardevol voor ads-gedreven bedrijven als Facebook en Google, die veel geld verdienen met het personaliseren van advertenties op websites en in apps.

1
Reacties
Peter Mul 06 januari 2022 12:24

Ik vind dat de cookie verplichting van AGconnect en duizenden andere websites ook strafbaar gesteld moet worden, b.v. via een simpele meldingsbutton op de AG websites naar een activistische privacy watchdog.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.