Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonald's prijst hacker voor bot die alle ijsmachines checkt op werking

Een 24-jarige software-ontwikkelaar zette zijn frustratie over kapotte ijsmachines bij McDonald's om in een bot die elke half uur probeert een ijsje te bestellen in alle 38.000 McDonald's filialen in de VS. De woordvoerder van McDonald's vindt het prachtig.
McFlurry
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Rashiq Zahid houdt wel van een ijsje en zeker die van McDonald's. Maar de ijsmachines van het bedrijf haperen nog wel eens, wat bij de vele fans van de ijsjes tot frustratie leidt. Dus bedacht hij een manier voor alle fans om te kijken of de ijsmachine werkt vóór je op weg gaat. Zo ontstond de website McBroken.

Hij ontwierp daarvoor een bot die elke 30 minuten een bestelling plaatst bij alle filialen in de VS. McDonald's heeft namelijk een bestelapp waarmee het mogelijk is vast een bestelling op te geven om later op te halen. Bij het bestellen van een ijsje, geeft die aan of een bestelling mogelijk is op dat moment. Daartoe heeft hij een reverse engineering gedaan op de interne API van de mobiele app.

Het levert nog aardige statistieken op. Zo blijkt dat op enig moment bijna 12 procent van alle ijsmachines buiten gebruik is. Maar in Boston is dat 22 procent.

McBroken
McBroken

Aanvankelijk probeerde Zahid de bot elke minuut een test uit te laten voeren. Dat bleek echter door de beveiliging van McDonald's te worden opgemerkt en de bot werd geblokkeerd. Maar met een interval van 30 minuten werkt het wel.

David Tovar, een van McDonald's woordvoerders bedankte Zahid vorige week op Twitter en voegde daar aan toe dat alleen een ware McDonalds-fan zich zo veel moeite getroost om klanten te helpen een lekker ijsje te krijgen.

Zahid zei tegen The Verge dat het project aanvankelijk gestart was als een grap. Hij begon er mee in Berlijn waar hij woont. Daar fietste hij alle filialen af om te kijken of de site de correcte informatie gaf. Toen vroeg hij zich af hoe dat zou werken in de VS, de bakermat van McDonald's. Al na 20 minuten na de aankondiging dat hij de site live had gezet, had hij 10.000 bezoekers. Het waren er zoveel dat de simpele server waar de site op draaide bijna bezweek. Maar na wat optimalisatie en opschalen, werkt het prima.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in