Beheer

Personal Tech
Batterij leeg

Makers e-auto's liegen over energieverbruik

Opgegeven verbruik strookt niet met praktijkverbruik.

© Pixabay CC0 Public Domain
22 januari 2016

Opgegeven verbruik strookt niet met praktijkverbruik.

Producenten van elektrische auto's spreken niet de waarheid over het energieverbruik van hun vehikels. De zaken worden veel rooskleuriger voorgesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn, zo blijkt uit Deens onderzoek.

Het lijkt zo mooi in de folder: de elektrische auto is zuinig en goedkoop en kan op één enkele acculading grote afstanden afleggen. In de praktijk blijkt dat niet te kloppen, de wagens vragen veel meer dan de 125 wattuur per kilometer (Wh/km) die de producent opgeeft.

Test

In Denemarken is een uitgebreide test gehouden met verschillende elektrische auto's en mensen met verschillende rijstijlen. Daaruit bleek, dat het gemiddelde verbruik op 183 Wh/km lag en dat is 46,9 procent meer dan de makers opgeven. De ene chauffeur is de andere niet en sommigen slagen er inderdaad in om minder dan 125 Wh/km te verbruiken. Maar bij anderen is het verbruik stukken hoger, soms zelfs meer dan 400 Wh/km. En dat in een land dat uitermate vlak is, zo stellen de onderzoekers. Het hoogste punt van het hele land ligt op 111 meter boven de zeespiegel.

Wagenpark

De proeven werden gedaan met drie kleine elektrische auto's, te weten:

  • Citroën C-Zero,
  • Mitsubishi i-MiEV
  • Peugeot iOn

De leveranciers stellen, dat deze wagens een bereik hebben van zo'n 130 kilometer op een acculading. In de praktijk blijkt het gemiddelde niet meer te zijn dan 87 kilometer op een lading. Opvallend detail: hoe voller een accu aan het begin van de rit, des te meer energie wordt verbruikt tijdens het rijden. Meer informatie is hier te vinden.

 

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.