Beheer

IT beheer
internetprovider XS4ALL

Mailstoring XS4ALL kwam niet door KPN-integratie

Vervanging storage bij reguliere werkzaamheden had onvoorzien effect.

© XS4ALL
23 december 2021

Vervanging storage bij reguliere werkzaamheden had onvoorzien effect.

De recente storingen met mailservers van KPN's XS4ALL zijn niet veroorzaakt door de lopende integratie van die internetprovider in moederbedrijf KPN. De migratie naar KPN-servers heeft niet voor de uitval gezorgd, laat een woordvoerder van het telecombedrijf weten aan AG Connect.

Het dochterbedrijf van KPN heeft deze week op dinsdag en woensdag twee keer storingen met de eigen mailservers gehad. Klanten hadden geen toegang tot de webmail van de internetaanbieder en ook lokaal geïnstalleerde mailprogramma's konden mails niet ontvangen en versturen, en serverside mappen niet openen.

Probleem in de configuratie

Terwijl KPN bezig is met het overhevelen van XS4ALL-systemen naar de eigen infrastructuur, blijkt die operatie níet te hebben geleid tot de twee mailstoringen in twee opeenvolgende dagen. "Navraag leert dat deze niet gerelateerd is aan de migratie naar KPN servers", antwoordt een KPN-woordvoerder op vragen van AG Connect.

Hij geeft aan dat de verstoring van de maildienstverlening "te maken had met een probleem met de storage hardware". De onderliggende opslag voor de mailservers is vorige week vervangen, wat volgens de woordvoerder is gedaan "als onderdeel van onze reguliere werkzaamheden". Die geplande vervangingsoperatie heeft echter "de afgelopen dagen voor een probleem in de configuratie gezorgd".

Bedrijf baalt

Deze verklaring over de oorzaak van de mailstoring is inmiddels door XS4ALL ook gecommuniceerd op Twitter. De woordvoerder benadrukt in zijn reactie aan AG Connect dat het bedrijf baalt van het ongemak dat de storing bij de mailservers bij klanten heeft veroorzaakt. Beide storingen zijn binnen enkele uren opgelost.

4
Reacties
Bop 31 december 2021 20:39

'Sturrusj' is een soort opslag, zeg maar.

Ellert van Koperen 24 december 2021 12:03

@Don van Riet
"Mij zal het benieuwen of en in hoeverre de uitgebreide beschermingsmaatregelen tegen malware en SPAM vanuit XS4ALL gehandhaafd zullen blijven."

In een woord: niet.

Don van Riet (oud KPN strateeg) 23 december 2021 12:40

KPN heeft natuurlijk wel de schijn tegen'mijn eerste gedachte bij die uitval was óók: "zie je wel"...... :-(

Mij zal het benieuwen of en in hoeverre de uitgebreide beschermingsmaatregelen tegen malware en SPAM vanuit XS4ALL gehandhaafd zullen blijven. "One size fits all" is immers het devies bij deze integratie en schaalvergroting.

PS In mijn PTT tijd was mijn hoofdafdeling helaas ook bij forse crashes in de toen nog legacy telefoontechniek betrokken. Soms ging het gewoon om het niet correct omschakelen tussen verdubbelde systemen. Echter in de huidige IT omgeving zou je toch een eenvoudiger en dus betrouwbaarder overschakelmechanisme in servers en storage systemen mogen verwachten omdat die vele malen beter schaalbaar en omschakelbaar op n+1 basis zijn
Mijn basisgedachte is dan ook dat nog steeds menselijke fouten in het proces bij KPN de oorzaak zijn en de alsmaar voortschrijdende afslanking van de technische organisatie helpt daar zeker niet bij. Ziggo en gelieerde Vodafone crashen overigens ook regelmatig, dus met de huidige defacto duopolie in Nederland is er weinig keus. Bij beide aanbieders tegelijk klant voor internetdiensten zijn is een mogelijke oplossing, maar wel een dure

Erwin1 23 december 2021 12:15

Volgens mij doe je toch eerst een integratie test, voordat je de live storage omzet ?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.