Overslaan en naar de inhoud gaan

Lokaal personeel bevalt beter dan offshore-IT'ers

Die conclusie trekt HfS Research uit interviews met 235 personen die bij Amerikaanse organisaties betrokken zijn bij beslissingen over outsourcing.
personeel gevraagd

Beter in vaardigheden die er toe doen

IT'ers uit de Verenigde Staten zijn een stuk sterker in de vaardigheden die er in het huidige tijdsgewricht toe doen, concludeert HfS uit de antwoorden van de geïnterviewden. Zo meent 88 procent dat de Amerikaanse IT'ers hun bedrijf te begrijpen. Bij IT-personeel in het buitenland heeft 33 procent die indruk, al of niet in sterke mate. 77 procent van de respondenten is het eens of in sterke mate eens met de stelling dat Amerikaanse IT'ers initiatief nemen, en een even groot deel vindt ze innovatief. Voor personeel in het buitenland vindt 40 respectievelijk 45 procent die kwalificaties van toepassing. 82 procent meent dat de Amerikaanse IT'ers over de culturele en communicatieve vaardigheden beschikken die nodig zijn. Bij niet in de VS gevestigde medewerkers is dat volgens 33 procent van de respondenten het geval.

Kwalificaties waarbij lokale en offshore-IT'ers elkaar in evenwicht houden zijn werkinzet en procesmatig werken. 83 procent is het - al of niet hartgrondig - eens met de stelling dat Amerikaanse IT'ers hard werken; maar voor de offshore-medewerkers vindt 79 procent dat. Ook 79 procent vindt dat procesmatig werken een kracht van de offshore-medewerkers is, tegen 77 procent die die kwalificatie van toepassing is op Amerikaanse IT'ers.

Amerikanen beter in diensten

Bij diensten is de tevredenheid over Amerikaans personeel groter. Rond de driekwart van de respondenten is tevreden of zeer tevreden over netwerk- en servermanagement, helpdesks, applicatieontwikkeling en applicatie-onderhoud door Amerikaans personeel. Als dat werk door offshore-IT'ers wordt gedaan, daalt de tevredenheid naar niveaus rond de 60 procent. Bij de uitbesteding van bedrijfsprocessen als HR, CRM, sales en marketing, financiële administratie en inkoop zakt de tevredenheid over het werk in het buitenland - afhankelijk van het bedrijfsproces - naar niveaus tussen de 40 en de 55 procent. Deze diensten in de VS maken tussen de 63 en 85 procent van de afnemers tevreden of zeer tevreden.

Kosten maken verschil in kwaliteit al snel goed

Die grotere tevredenheid over lokale werkers betekent niet dat de inkopers werk dat ze offshore uitbesteed hebben, nu meteen weer naar Amerika zullen verhuizen. 60 procent meent namelijk dat Amerikaanse werknemers duur zijn, waar slechts 17 procent die kwalificatie op personeel buiten de VS plakt. En 20 tot 30 procent kostenbesparing is voldoende aansporing voor de ondervraagden om werk naar landen als India of de Fillipijnen te verplaatsen, geven ze desgevraagd aan.

HfS Reseach heeft zijn onderzoeksresultaten online gezet in het rapport Around the World and Back Again: Sourcing Services in the USA.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in