Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Logistiek

Logistiek 2015 verandert door IT-vernieuwingen 2014

© CC BY 2.0 - Flickr.com,  born1945
22 december 2014
Een aantal ontwikkelingen die in 2014 goed in gang zijn gezet, krijgen een prominent effect op de logistieke sector in 2015. Het Internet of Things en het gebruik van de cloud zijn enkele voorbeelden die Kewill als specialist in logistieke software er uit oppikt.

Logistieke organisaties gaan in 2015 meer gebruik maken van toepassingen in de cloud, verwacht Kewill. Het biedt hen de mogelijkheid om nog beter samen te werken, doordat meerdere supply chain-netwerken worden gecombineerd. Dit zorgt voor meer efficiëntie en een hoger serviceniveau. Ook zijn er vooraf geen grote investeringen (zoals toegang via portals of apps) meer nodig, waardoor het voor kleinere spelers makkelijker wordt om gebruik te maken van dezelfde oplossingen als grote spelers in de markt.

Door deze ontwikkeling neemt het aantal partijen dat gebruik maakt van de cloud snel toe. Verder gaan logistieke bedrijven zich steeds meer toespitsen op het aanbieden van Fourth Party Logistics (4PL). Bij 4PL is er sprake van één ketenregisseur die de beste oplossing zoekt voor de supply chain van de klant. Andere partijen en partners worden ingeschakeld om transport, opslag, planning en voorraadbeheer uit te voeren.

Informatie op maat door Internet of Things

Internet of Things maakt het mogelijk om eenvoudig apparaten en sensoren te verbinden aan het logistieke proces. In 2015 zal de logistieke sector hier nog meer voordeel uit halen. Real-time data, zoals een handtekening voor ontvangst, wordt overal en op elk moment verzameld. Deze real-time updates zorgen voor informatiestromen op maat, zodat geautomatiseerde informatie aan de juiste partij wordt geleverd. Ook voorspellen deze informatiestromen het verloop van logistieke processen. Zo geven geautomatiseerde meldingen aan wanneer er moet worden gestart met een activiteit op basis van gebeurtenissen verderop in de keten.

Verschillende kanalen leiden naar dezelfde klant

Logistieke organisaties zien zich gedwongen om klanten meer flexibiliteit te bieden. Consumenten gebruiken steeds vaker verschillende kanalen om contact te leggen met leveranciers en stellen hogere eisen. Denk hierbij aan uitgebreidere keuzes en snelheid op het gebied van levering, locatie, retourneren, tijd en datum. Op dit moment bieden veelal grote, goed georganiseerde retailers deze diensten aan, maar kunnen anderen de ontwikkeling nog niet bijbenen. Cloud computing en Internet of Things zorgen er voor dat deze functies ook beschikbaar zijn voor MKB-bedrijven. 

Stedelijke logistiek vergt andere aanpak

Opstoppingsproblemen en wettelijke beperkingen voor het leveren van goederen in stedelijke gebieden, vragen om andere initiatieven. Distributiecentra net buiten de grote steden, maken daarom de overstap van gebruik van traditionele vormen van vervoer naar vervoer dat geschikter is voor stedelijke gebieden. Daarnaast zullen verbeterde PUDO’s (geautomatiseerde pick-up en drop-off oplossingen) hun weg vinden in verschillende gebieden, zoals kantoren en winkelcentra. De PUDO’s worden gedeeld door verschillende dienstsectoren. Een voorbeeld hiervan is ‘click and collect’ waarbij de consument online boodschappen kan bestellen en deze kan ophalen bij een treinstation.

“Technische ontwikkelingen zorgen voor veel veranderingen in de logistiek”, zegt Gerry Daalhuisen, Global Product Manager bij Kewill. “Zo zien we bijvoorbeeld dat cloud computing enorme invloed heeft op de manier waarop de supply chain wordt gecoördineerd. Ook kunnen we door het verzamelen van real-time data het verloop van processen voorspellen. Om transportmanagement en logistieke processen te kunnen blijven verbeteren, is het belangrijk om altijd op de hoogte te zijn van nieuwe trends en ontwikkelingen en hierop in te spelen.”
 

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.