Innovatie & Strategie

Netwerken
glasvezel

'KPN ondermijnt glasvezelinitiatieven van concurrentie'

Intern memo bevestigt eerdere bevindingen toezichthouder ACM.

Glasvezelaanleg buitengebied © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Koen Roumen
11 februari 2020

Intern memo bevestigt eerdere bevindingen toezichthouder ACM.

Scherpe tegenacties moeten voorkomen dat burgerinitiatieven en andere telecomaanbieders hun minimale dekkingsgraad halen, staat in een gelekt intern document van KPN.

KPN verliest veel klanten in het buitengebied waar het telecombedrijf geen goede breedbandinternetverbindingen kan of wil leveren. Burgerinitiatieven zoals bijvoorbeeld LVCNET in de gemeente Sint Anthonis in Land van Cuijk zorgen er voor dat het telecombedrijf daar in een jaar tijd 43 procent van zijn klanten is kwijtgeraakt. In een interne presentatie staat dat KPN kan experimenteren met 'agressieve tegenacties zodat derde partijen hun minimum marktaandeel niet behalen’. De presentatie kwam in handen van dagblad Trouw  doordat een medewerker van KPN zijn onbeveiligde laptop was verloren.

KPN werd in oktober vorig jaar al op de vingers getikt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). KPN zou de aanleg van glasvezel vertragen door onrust te creëren. De toezichthouder had bewijzen dat KPN in meerdere gemeenten waar derden net bezig waren met een glasvezelinitiatief, plotseling aankondigde zelf glasvezel aan te willen leggen. Dat is volgens de ACM gebeurd in Deurne.

In Breda wilde E-Fiber de hele stad verglazen, maar KPN beloofde zijn klanten in de twee wijken waar E-Fiber wilde beginnen, opeens gratis internet tot het bedrijf zelf met glasvezelaanleg zou starten met glasvezelaanleg. .

KPN zoekt naar verdediging

KPN is het met de beschuldigingen niet eens. Het bedrijf zegt in een reactie naar Trouw dat het bedrijf zich in een zeer competitieve markt bevindt. Het document dat is gelekt, betreft suggesties van commerciële medewerkers hoe KPN zijn marktpositie zou kunnen verdedigen. Die zijn niet door het management overgenomen.

De acties die ACM beschrijft, stammen echter al van voor de gelekte presentatie. De ACM constateerde dat sinds het telecombedrijf het grote onafhankelijke glasvezelbedrijf Reggefiber overnam, de aanleg van glasvezel door KPN, flink is teruggelopen. KPN zegt echter sinds vorig jaar weer flink te investeren in de glasvezelaanleg. Daar waar concurrenten actief zijn, wordt gestreefd naar goed overleg.

UPDATE:

ACM eist uitleg

Naar aanleiding van berichtgeving door Trouw wil de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nu opheldering van KPN over vermeende pogingen om concurrenten in de glasvezelaanleg te dwarsbomen. Een woordvoerder van de ACM wil zich niet uitlaten over de reactie die KPN heeft gegeven aan Trouw. Later deze week zijn er gesprekken zijn tussen de ACM en het telecombedrijf.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
4
Reacties
Joost Makkenbouw 11 februari 2020 21:38

Zolang we met zijn alleen ons geld naar buitenlandse bedrijven laten weglekken (T-Mobile, Ziggo) heeft KPN onvoldoende vermogen om door te pakken en soms risico's te nemen. Straks hebben de buitenlandse ondernemingen KPN afgeslacht en verhogen ze de prijzen. We laten ons graag lokken met korte termijn kortingen.

Don van Riet (oud KPN strateeg) 11 februari 2020 16:45

Zoals ik al eerder heb gesteld was het door ACM toestaan van de overname van Reggefiber door KPN een misser. Vooral in bestaande buurten is daardoor weinig glas bijgelegd (nieuwbouw is een ander verhaal) en is het marktaandeel van KPN sterk gezakt. Ziggo verglaast door, maar heeft daar in het corenetwerk minder geld voor nodig dan KPN in de uitlopers. De meeste van mijn buren, familieleden en kennissen zijn bij KPN weg en XS4ALL kan mij ook niet helpen, want die wordt meegetrokken door het moederbedrijf. Nu de grote investeringen voor 5G eraan komen zal KPN veel van zijn investeringen op mobiel gaan richten. De mededeling (toch) meer in glas te gaan investeren, óók in de kleinzakelijke en consumentenmarkten was tien jaar geleden op tijd geweest, nu niet meer...

Jan van der Zanden 11 februari 2020 14:42

Ben net overgestapt van KPN Internet. Dan word je meteen gebeld voor een half jaar of 9 maanden korting van 15 per maand. Maar ja, dan is het nog steeds duurder bij KPN. Als KPN marktaandeel wil houden, moeten ze goedkoper worden. Het scheelt te veel. Kennelijk zijn hun interne kosten nog steeds te hoog.

bnoniem 11 februari 2020 12:57

wat is nieuw. een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken!

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.