Innovatie & Strategie

Cloud
Azure

KPN gaat Microsoft-cloud naar zakelijk Nederland brengen

Meerjarige samenwerking combineert Azure-cloudplatform met KPN-infrastructuur.

14 juli 2020

Meerjarige samenwerking combineert Azure-cloudplatform met KPN-infrastructuur.

KPN en Microsoft sluiten een strategische samenwerking met een looptijd van meerdere jaren. Doel is de digitale transformatie van Nederlandse bedrijven, waarbij de twee bedrijven sleutelwoorden als AI, IoT en 5G gebruiken. De scope loopt van de interne processen van klanten, via efficiency voor hun werknemers, tot aan het bedienen van eindklanten. KPN lijkt hiermee een nog hechtere cloudkanaalpartner van Microsoft te worden.

De nu aangekondigde krachtenbundeling van KPN en Microsoft volgt op een al jaren bestaande samenwerking waarbij KPN het 365-dienstenaanbod van Microsoft levert in Nederland. Nu wordt die band verder aangehaald; bovenop het sec leveren en ondersteunen van clouddiensten gaat KPN meer van het Azure-aanbod 'doorgeven'.

Versnelde digitaliseringsslag

Nederlandse bedrijven kunnen daarmee zowel hun eigen bedrijfsprocessen efficiënter inrichten, als ook hun medewerkers efficiënter laten samenwerken. Uiteindelijk moet ook het bedienen van de klanten van KPN- en Microsoft-klanten weer worden verbeterd. De twee ICT-aanbieders noemen hierbij technologieën als artificial intelligence (AI), het Internet of Things (IoT) en 5G als katalysator voor "de verdere digitalisering van de samenleving".

Die digitalisering is door de coronacrisis al in een stroomversnelling geraakt, aldus KPN-topvrouw Marieke Snoep. “Het Nederlandse bedrijfsleven past zich momenteel aan de nieuwe realiteit aan. Ons betrouwbare en veilige netwerk zorgt ervoor dat iedereen het maximale uit de diensten van Microsoft kan halen”, prijst de directeur Zakelijke Markt de nieuwe samenwerking aan.

Moderne Microsoft-werkplek

KPN combineert het Azure-cloudplatform van Microsoft met de eigen diensten en telecomnetwerk "om bedrijven connectiviteit en schaalbaarheid te bieden". Daarnaast gaat de Nederlandse telecomprovider ondersteuning geven voor de adoptie van Microsoft-oplossingen. Hierbij komen naast 'gevorderde' ICT-zaken als AI, IoT en 5G ook meer basale mogelijkheden aan bod: in de aankondiging worden nog expliciet Microsofts videobeldienst Teams (in combinatie met Teams Calling) en Modern Workplace genoemd.

Laatstgenoemde is de combinatie van Microsoft-producten en -diensten als Windows 10, Office en Office 365, plus mobiliteits- en securitydiensten, met daarnaast mogelijk nog Power BI (business intelligence). KPN zelf is al gebruiker van de Microsoft Modern Workplace. De telecomprovider is hierin ook gold partner en biedt deze digital werkomgeving ook als managed service aan klanten.

Teams en innovatie

Teams Calling is de mogelijkheid voor videovergadersoftware Teams om 'uit te bellen' naar het reguliere telefonienetwerk. Dit heette voorheen Cloud PBX en is dezelfde service in Office 365 waarmee Skype voor Business gesprekken kan voeren met gewone telefoons. Leveranciers KPN en Microsoft stellen met de gezamenlijke marktbenadering de manier te verbeteren waarop mensen "vandaag en in de toekomst leven en werken".

Het sleutelwoord innovatie wordt ook gebezigd, waarbij de twee samenwerkende ICT-aanbieders nog oplossingen beloven "voor veelbelovende industrieën zoals landbouw, productie en gezondheid". De technologieleveranciers benadrukken de kansen en mogelijkheden die ICT bieden, waarbij voor optimale benutting daarvan nog een tweetal randvoorwaarden van toepassing zijn. Dit zijn "het versneld adopteren van technologie en het bijhouden van de juiste technische kennis en vaardigheden".

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.