Beheer

IT beheer
water

IT-migratie veroorzaakt uitstel waterafrekeningen

Waternet kon geen rekeningen versturen en geld afschrijven door overgang naar nieuw systeem.

© Waternet
25 januari 2021

Waternet kon geen rekeningen versturen en geld afschrijven door overgang naar nieuw systeem.

De jaarafrekening van Waternet komt later en de afschrijving van het termijnbedrag voor drinkwater ook. Het Amsterdamse waterbedrijf legt de schuld hiervoor bij de IT-migratie naar een nieuw systeem. Klanten kunnen dus straks een 'dubbele' afrekening krijgen: van de vorige en huidige maand.

"Geen rekening voor uw drinkwater gekregen? Of geld afgeschreven op een ander moment? Dat kan kloppen. We hebben wat vertraging met het sturen van rekeningen", luidt de mededeling op de website van Waternet. Dit bedrijf levert drinkwater in Amsterdam en omgeving, en is naar eigen zeggen het enige waterbedrijf in Nederland dat de hele waterkringloop verzorgt. Zo zorgt Waternet in het gebied van Waterschap Amstel Gooi en Vecht voor sterke dijken en schoon water.

'Op een later moment'

Bewoners van die gebieden betalen waterschapsbelasting aan dit bedrijf, dat daar momenteel echter moeite mee heeft. "Het kan zijn dat u nog geen jaarafrekening van ons hebt gekregen. Daarnaast schrijven we op een later moment dan u gewend bent uw termijnbedrag voor drinkwater af." De reden voor deze uitloop in facturering en afschrijving zit in een IT-migratie, zo geeft Waternet aan.

Het nieuwe systeem omvat een portal voor klanten die daar hun rekeningen voor drinkwater kunnen bekijken en betalen, maar waar ze ook toegang tot hun aanslagen voor waterschapsbelasting moeten krijgen. Dat laatste element van Mijn Waternet is nog niet gereed. De uitrol daarvan volgt snel, aldus de website van Waternet. AG Connect heeft het Amsterdamse waterbedrijf gevraagd naar de verwachte timing hiervan, en naar details over de oorzaak van de facturatievertraging.

Facturatie verhinderd

Door de overgang naar het nieuwe systeem kon het bedrijf een tijd lang geen rekeningen sturen of geld afschrijven, aldus de openbare mededeling op de eigen website. Inmiddels zijn de drinkwaterklanten van Waternet overgezet naar dat nieuwe systeem, meldt de organisatie. Het sturen van rekeningen en het doen van afschrijvingen voor drinkwater is dan ook weer opgepakt.

Sommige klanten hebben tot op heden nog geen jaarafrekening gekregen, ook niet als ze hun meterstand al in november vorig jaar hebben doorgegeven. Ook dit klopt, meldt Waternet. "U krijgt de jaarafrekening op een later moment. We kunnen nog niet precies zeggen wanneer."

Doorschuiven

Eenzelfde uitloop voor de afschrijving van het termijnbedrag speelt ook. "Normaal gesproken schrijven we het termijnbedrag voor uw drinkwater elke maand rond de 20e af. Dat is nu tijdelijk anders." Waternet geeft aan dat het bedrag van november niet zoals normaal op de 20e is afgeschreven, maar dat dit een maand later is gebeurd. Vervolgens schuiven daarna komende termijnbetalingen ook door.

"Het bedrag van december schrijven we enkele weken later dan gewoonlijk af, dus later in januari. Het bedrag van januari schrijven we ook later dan gewoonlijk af. We kunnen nog niet precies zeggen wanneer dat zal zijn." Het waterbedrijf werkt hierbij ook aan een inhaalslag; om de afschrijving van termijnbedragen weer rond de reguliere datum uit te voeren.

Het is daarmee mogelijk dat klanten ineens meerdere rekeningen achter elkaar krijgen. Voor klanten die moeite hebben om dan aan die betalingsverplichtingen te voldoen, verwijst Waternet naar de eigen klantenservice voor een betalingsregeling. Daarbij wordt één keer per maand een bedrag afschreven. Zo'n regeling duurt maximaal een half jaar.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
3
Reacties
Mathijs Groen 30 januari 2021 15:50

NB:
Teleurstellend dat AGConnect geen overzicht oplevert van de nieuws/discussies waar je op gereageerd hebt. Dat zie je bij ieder forum. Denk ook aan mailtje krijgen als je er een nieuwe reactie geplaatst is... Zo kan het wel WERKEN om online discussies/gesprekken onder nieuwsberichten te voeren... Nogmaals, teleurstellend.

Mathijs Groen 30 januari 2021 15:50

Mogelijk was het oude systeem om zeep geholpen door een overkill aan spaghetticode en andere ongedocumenteerde prutseralij, dat het kapot gemaakt/niet meer bruikbaar was, en niemand het meer snapte/ te duur was om het herstellen (cq. duurder dan nieuwe implementatie). What else is new?

Eric-Jan H te D 25 januari 2021 15:43

Oude schoenen weggegooid voordat ze nieuwe hadden?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.