Overslaan en naar de inhoud gaan

iPad Pro is eigenlijk alleen een grotere iPad

"The biggest news in iPad since the iPad", zei Tim Cook ter introductie van de iPad Pro. En dat Apple er belang aan hecht blijkt wel uit het feit dat de iPad Pro eerder werd geannonceerd dan de nieuwe iPhones tijdens het evenement in de Bill Graham Civic Auditorium.
© Apple
Apple

De iPad Pro heeft een beeldscherm van 12,9 inch dat 2732 bij 2048 pixels kan afbeelden. Met deze resolutie van 264 pixels per inch voldoet het aan de Retina-specificaties. Het apparaat wordt aangedreven door een nieuwe 64 bit A9X-processor, zou 10 uur moeten kunnen werken voordat de accu opgeladen hoeft te worden, heeft een 8 megapixel-camera en ondersteunt de nieuwe wifi-standaard 802.11ac.

Ondanks formaat goed hanteerbaar

De iPad Pro weegt 720 gram en is 6,9 millimeter dik. Hij is 6,5 centimeter langer en 5 centimeter breder dan de iPad Air. De iPad Pro weegt 720 gram; dat is 1,6 maal zo veel als zijn voorganger, maar slechts een fractie meer dan de kleinere eerste iPad van 5 jaar terug. Daarmee is het apparaat ondanks de grotere omvang goed te hanteren, zeggen commentatoren die proefexemplaren in handen hebben gehad. Het grotere formaat heeft ook zeker voordelen bij het kijken naar video op je tablet en bij gebruik van de splitscreen-functionaliteit van iOS.

De iPad Pro is wel relatief duur. Het kleinste model, met 32 gigabyte geheugen en alleen wifi, kost 799 dollar. Dat is 300 dollar meer dan de iPad Air met 16 gigabyte en 200 dollar meer dan die met 64 gigabyte. Daarnaast introduceert Apple twee iPad Pro's met 128 gigabyte opslag, een met en een zonder ondersteuning voor mobiele netwerken. Die zijn 250 dollar duurder dan de vergelijkbaar toegeruste iPad Air 2. De vraag is of de consument daar gecharmeerd van is.

Geen duidelijk voordeel op zakelijke markt

Het heeft er dan ook wat van weg dat Apple met een schuin oog naar de zakelijke markt kijkt bij de introductie van deze grote iPad. Die indruk wordt versterkt door de gelijktijdige introductie van twee los aan te schaffen accessoires: de Apple Pencil van 99 dollar, waarmee men (aan)tekeningen kan maken, en de Smart Keyboard van 169 dollar, die dienst doet als toetsenbord annex beeldschermhouder. Het belang van de zakelijke markt voor de iPad Pro werd ook onderstreept door een demonstratie van de werking van Microsoft Word door Kirk Koenigsbauer van Microsofts Office-team.

Qua prijs en wat specificaties betreft biedt de iPad Pro echter geen duidelijk voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de Surface Pro 3 van Microsoft - die de vele Windows-applicaties die in het bedrijfsleven in zwang zijn veel makkelijker kan draaien. Wat de iPad Pro op de zakelijke markt kan gaan betekenen, hangt dan ook vooral af van samenwerkingsverbanden die Apple weet te sluiten, zoals het partnership met IBM.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in