Development

Software-ontwikkeling
OV-chipkaart

Invoering reizen met bankpas vertraagd door technische tegenslag

Ook invoering nieuwe OV-chipkaart vertraagd.

© Shutterstock Dutchmen Photography
3 augustus 2022

Ook invoering nieuwe OV-chipkaart vertraagd.

De verdere invoering van OVpay, het in- en uitchecken in het openbaar vervoer met bankpas of creditcard, heeft zeker een half jaar vertraging opgelopen. Ook de introductie van een nieuwe ov-chipkaart gaat langzamer dan gepland. Dat meldt de beheerder van het systeem op de website, staat in het AD. Hij spreekt over tegenslag aan de techniekkant.

De planning was om deze zomer OVpay landelijk in te voeren, maar de invoering van het systeem verloopt langzamer dan aanvankelijk werd gedacht. De nieuwe ov-chipkaart zou vanaf oktober worden uitgerold, maar ook die datum wordt niet gehaald. Landelijke dekking van de kaart in 2023 is nu het streven.

Volgens Bas van Weele, programmadirecteur ov-betalen zijn er wat 'hiccups' ontstaan. "Ik ben daar niet blij mee, maar het is zoals het is: we hebben wat tegenslag gekend aan de techniekkant. Het blijft software, dus het is altijd complexer dan je denkt", vertelt hij tegenover het AD. "Daarop is de planning aangepast." 

Dennis van Driel, woordvoerder voor het innovatieprogramma, zegt tegenover AG Connect dat de uitdaging onder meer zit in dat een systeem als dit nog niet voor een compleet land bestaat. "Er zijn wel wat steden die het hebben, maar het is nog niet in een geheel land beschikbaar. We moeten dit dus helemaal zelf ontwikkelen en inrichten. Dat begint met de hardware, dus de incheckpaal op het perron of in de bus, die gekoppeld is aan software." Vanuit daar worden koppelingen gemaakt naar de back-office van Translink, dat weer koppelingen opzet met de vervoerder en de bank. "Al die banken hebben ook weer hun eigen back-office. En uiteindelijk moet het weer terug naar de klant."

In ieder onderdeel van die keten kan een fout of een "kink in de kabel" ontstaan, aldus Van Driel. "Dat is iets waar we nu goed naar kijken. Waar zitten de kwetsbaarheden en hoe lossen we dat op?" En dat kost dus tijd. "We hebben liever dat we nu in de testfase wat langzamer gaan, dan dat we het uitrollen en de klant straks voor een poortje staat en het niet werkt."

Op sommige plekken wel beschikbaar

In een aantal steden en regio's kunnen reizigers nu al wel inchecken met bankpas of creditcard. De komende maanden komt daar onder meer Amsterdam bij. En ook grote bedrijven als de NS - dat het nu nog niet aanbiedt - krijgt het systeem in de komende maanden. Aan het einde van dit jaar moet er landelijk overal betaald kunnen worden met het nieuwe systeem. Dat geldt voorlopig alleen voor standaardreizen zonder korting of abonnement.

In de loop van 2023 kunnen ook studenten, zakelijke reizigers en iedereen met een abonnement van het systeem gebruikmaken. Er moeten in totaal 60.000 poortjes, paaltjes en kaartlezers gereedgemaakt worden voor de nieuwe techniek.

Update 14:12: Verklaring van woordvoerder Dennis van Driel toegevoegd. 

Lees meer over
2
Reacties
e.meijer 04 augustus 2022 14:46

@HENK: Dat is inderdaad niet heel duidelijk. De NS biedt het vooralsnog niet aan, dus het gaat inderdaad om ander vervoer. Ik zal het nog even verduidelijken in de tekst.

Henk Bangma 04 augustus 2022 14:05

Quote: "In een aantal steden en regio's kunnen reizigers nu al wel inchecken met bankpas of creditcard. De komende maanden komen daar onder meer de NS en Amsterdam bij".

Beetje vaag...
Regionaal vervoer in een aantal steden?
De NS in heel Nederland?
Amsterdam GVB?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.