Management

Privacy
spioneren vergrootglas

Instagram heeft eigen 'Cambridge Analytica'-schandaal

Advertentiepartner Hyp3r aan de kant gezet vanwege het graaien in data van Instagram-gebruikers.

© Pixabay
9 augustus 2019

Advertentiepartner Hyp3r aan de kant gezet vanwege het graaien in data van Instagram-gebruikers.

Advertentiebedrijf Hyp3R heeft miljoenen Instagram-stories verzameld inclusief locatiegegevens, persoonlijke data en afbeeldingen om zelf profielen op te bouwen. Instagram heeft verzuimd toe te zien op naleving van de eigen regels die dergelijk gedrag verbieden.

Instagram heeft een onthulling daarover door Business Insider inmiddels bevestigd. Het is het volgende privacyschandaal in een reeks voor Facebook, het moederbedrijf van Instagram. Het schandaal heeft veel weg van de Cambridge Anaytica-zaak waarvoor Facebook afgelopen jaar wereldwijd door de mangel is gehaald.

Toezicht ontoereikend

Het is daarom des te opmerkelijker dat Facebook er niet op heeft toegezien dat opnieuw een partner tegen alle regels in een greep in de dataschatkist van dochterbedrijf Instagram heeft kunnen doen. Volgens bronnen van Business Insider was 90 procent van alle data waarover Hyp3r beschikt van Instagram. Hyp3r heeft de data kunnen verzamelen door een combinatie van slechte configuratie bij Instagram en ontoereikend toezicht.

Hyp3r heeft waarschijnlijk een jaar lang data kunnen verzamelen. Instagram stories bevat materiaal dat bedoeld is om na 24 uur weer van de site te verdwijnen. Het advertentiebedrijf kon er daarna toch gebruik van maken door de data zelf op te slaan. Het gebruikte beeldherkenningssoftware om interessante informatie uit de afbeeldingen te halen. Het doel was zijn eigen klanten zeer gerichte advertentiecampagnes aan te kunnen bieden gebaseerd op gedetailleerde profielen. Het bedrijf adverteerde dat door hun aanpak de aquisitiekosten voor klanten met wel 60 procent konden dalen.

Van geen kwaad bewust

Instagram zegt dat na ontdekking Hyp3r onmiddellijk de toegang tot de systemen is ontzegd. Ook zijn wijzigingen aangebracht zodat het 'scrapen' van pagina's lastiger maakt. De CEO van Hyp3r zei in een reactie tegen CNet zich van geen kwaad bewust te zijn en altijd gehandeld te hebben volgens de voorwaarden van de socialmediawebsite. Hij zegt dat uitsluitend publiek beschikbare informatie is verzameld.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
1
Reacties
rutger.gooszen 12 augustus 2019 11:05

Het is tegenwoordig niet meer zo moeilijk om op basis van open bronnen en slim combineren van data een profiel van iemand te maken. Google maar eens op je eigen naam! Om juist dit aspect van de privacybescherming te kunnen verbeteren is het "recht om vergeten te worden" in de wetgeving opgenomen. Ook deze reactie wordt straks openbaar en wat is het mechanisme om die te kunnen verwijderen of verbergen? Ik kan hier niet kiezen voor de publicatiebreedte. Het gaat organisaties nog heel wat moeite kosten als burgers van dit recht gebruik te gaan maken. Dus AG Connect, denk vast na over de vraag hoe jullie over een jaar of zo mijn reacties gaan verwijderen omdat ik daarom vraag......... En dan nog kunnen andere partijen mijn content elders hebben vastgelegd zoals Hyp3r. Dus regie op gegevens wordt een steeds belangrijker vraagstuk. Zolang er allemaal kopieen bestaan van mijn content en gegevens is dat een onmogelijke opgave.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.