Loopbaan

Carriere
IT in de klas

ICT-sector: 'Maak vaart met het nieuwe curriculum'

Brandbrief aan kabinet om sneller digitale vaardigheden in onderwijs op te nemen

© Liesbeth Dingemans
16 oktober 2019

Brandbrief aan kabinet om sneller digitale vaardigheden in onderwijs op te nemen

Directeuren van 35 Nederlandse ICT-bedrijven roepen het kabinet op vaart te maken met het toevoegen van digitale vaardigheden aan de lesstof van het basis- en middelbare onderwijs, zoals dat is voorgesteld in Curriculum.nu.  

De adviesgroep Curriculum.nu heeft vorige week een advies aangeboden voor een nieuw onderwijscurriculum. Daarin wordt onder meer gepleit voor het toevoegen van digitale geletterdheid aan de lesstof. De directeuren die de brandbrief hebben ondertekend slaan “als digitale sector alarm”. Zij noemen het gebrek aan digitale vaardigheden een maatschappelijk probleem, dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Met het nieuwe curriculum zijn zij “gelukkig”, maar dan moet het wel snel ingevoerd worden. “Wij roepen de Tweede Kamer en het kabinet op om nu niet meer te treuzelen: neem dit curriculum dit jaar nog over."

Het initiatief voor de brandbrief komt van bestuursleden van NLDigital, maar de oproep wordt gedaan op persoonlijke titel “om de boodschap kracht bij te zetten”, laat een woordvoerder van NLDigital weten.

De ondertekenaars wijzen er op dat in Nederland “veel te weinig digitaal vaardigheden” zijn, terwijl “digitale kennis onmisbaar is om de kracht van technologie op een goede en verantwoorde manier te benutten.” De tekorten zijn en blijven volgens hen hoog tot zeer hoog. Dat tekort aan kennis in niet alleen bij de leerlingen te vinden, maar ook in de bestuurskamer.

2025 op zijn vroegst

Hoe snel digitale geletterdheid in de lesstof opgenomen kan worden, is niet geheel duidelijk. “Dit voorstel moet nog door de Tweede Kamer, het moet nog verder uitgewerkt worden en dan moet het nog landen in de leslokalen. Ga dus maar uit van 2025. Maar als er nu niet wordt doorgepakt, dan gaat het weer 10 jaar duren. Je moet niet weer in een discussietraject belanden”, benadrukt de woordvoerder.

Een van de hindernissen om snel digitale geletterdheid in het lespakket op te nemen is het tekort aan docenten. De ondertekenaars en hun bedrijven kijken nu naar diverse mogelijkheden om daarin te helpen. Zo overweegt men een meer gestructureerde vorm van gastdocentschap vanuit de bedrijven en wil men bijdragen leveren aan het ontwikkelen van de lesstof, het onderwijzen van docenten in deze vakken en hulp voor Pabo’s op dit vlak.

Tot de ondertekenaars behoren onder meer Bas van der Veldt van Afas, Unit4-oprichter Chris Ouwinga, Dirk de Groot van CGI, Edwin Prinsen van Cisco, Microsoft-topman Ernst-Jan Stigter en Joost Farwerck van KPN.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.