Loopbaan

Carriere
Werving

'In huis halen talent grootste struikelblok voor digitale toekomst bedrijven'

Onderzoek: veel organisaties tijdens pandemie gestopt met werving digitaal talent.

19 november 2021

Onderzoek: veel organisaties tijdens pandemie gestopt met werving digitaal talent.

Het in huis halen van de juiste vaardigheden is voor veel bedrijven het grootste struikelblok in de voorbereiding op de digitale toekomst. Dat blijkt uit het onderzoek 'Nederland in het oog van de digitale storm' van digital agency AND Digital. Voor ruim een derde van de Nederlandse organisaties is het werven van talent dan ook een topprioriteit.

AND Digital ondervroeg voor zijn onderzoek 401 Nederlandse (eind)beslissers bij het evalueren en aanschaffen van producten voor digitale processen en digitalisering. Velen van hen zijn tevreden over hun huidige digitale aanbod, maar denken toch dat veranderingen en investeringen noodzakelijk zijn om bij te blijven. De digitale druk op het Nederlandse bedrijfsleven werd tijdens de pandemie namelijk flink vergroot. Zo steeg de vraag van klanten naar digitale producten en diensten de afgelopen achttien maanden met 32%, aldus AND Digital.

48% van de respondenten verwacht dan ook het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om die strategie uit te voeren. Iets meer dan een kwart loopt zelfs nu al omzet mis omdat ze niet aan de digitale behoeften van hun klanten kunnen voldoen.

Opvallend is wel dat het C-level positiever tegenover het eigen digitale aanbod staat dan het middenmanagement en de operationele teams. Slechts 14% van het C-level vindt het eigen digitale aanbod onvoldoende, terwijl dit bij de operationele werknemers 23% is en bij het middenmanagement 31%. 

Talentwerving is lastig

De pandemie leidde tegelijkertijd tot een stilstand in het werven van talent, signaleert het rapport. Slechts 17% van de respondenten bleef de afgelopen periode investeren in digitaal talent. Een kwart van de bedrijven bleef investeren in het trainen van werknemers in een digitale functie.

Het gevolg is nu dat er niet altijd genoeg kennis is om de digitale strategie uit te voeren, vinden zowel het C-level als de operationele werknemers. In beide groepen vindt bijna een kwart dat die kennis nu onder de maat is. Het werven van talent is voor ruim een derde van de Nederlandse organisaties nu een topprioriteit. 30% geeft de komende prioriteit aan het trainen van hun digitale team. 

Jeroen Kleinhoven, benelux executive bij AND Digital waarschuwt ook dat er bij diverse organisaties nog veel werk te verzetten is. "Het luwen van de pandemie is niet het teken om achterover te leunen. Sterker nog, het zwaartepunt van de digitale storm moet nog komen. Organisaties doen er goed aan nu het moment grijpen om veranderingen door te voeren om niet enkel te kunnen overleven, maar ook weer te kunnen groeien. Een gedegen digitale strategie en talent met de juiste vaardigheden zijn hierbij onmisbaar. Maar ook daar is nog flink wat werk aan de winkel, zo toont het onderzoek aan."

Lees meer over
1
Reacties
Atilla Vigh 22 november 2021 13:20

Misschien zouden veel organisaties er goed aan doen om eens hun overall strategie te gaan executeren. Een digitale strategie suggereert dat er alleen vanuit een digitale bril gekeken kan worden naar een organisatie. Mijn stelling: een organisatie valt of staat met de (desnoods gecreëerde) behoefte aan de producten en/of diensten van die organisatie. Daarbij is het middel digitalisering een van de middelen omdat product en/of dienst te realiseren, maar er zijn nog legio andere aspecten van organisatie die wellicht veel relevanter zijn dan die digitalisering (hoe leuk en interessant het ook is), zoals de product en/of diensteigenschappen en het proces om tot dat product en/of dienst te komen. Innoveren zit hem veel meer in doel van het product en/of diensteigenschappen dan in de digitalisering daarvan. Er zijn nu eenmaal veel zaken in onze wereld die een fysiek karakter hebben.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.