Overslaan en naar de inhoud gaan

'In huis halen talent grootste struikelblok voor digitale toekomst bedrijven'

Het in huis halen van de juiste vaardigheden is voor veel bedrijven het grootste struikelblok in de voorbereiding op de digitale toekomst. Dat blijkt uit het onderzoek 'Nederland in het oog van de digitale storm' van digital agency AND Digital. Voor ruim een derde van de Nederlandse organisaties is het werven van talent dan ook een topprioriteit.
Recruiter
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

AND Digital ondervroeg voor zijn onderzoek 401 Nederlandse (eind)beslissers bij het evalueren en aanschaffen van producten voor digitale processen en digitalisering. Velen van hen zijn tevreden over hun huidige digitale aanbod, maar denken toch dat veranderingen en investeringen noodzakelijk zijn om bij te blijven. De digitale druk op het Nederlandse bedrijfsleven werd tijdens de pandemie namelijk flink vergroot. Zo steeg de vraag van klanten naar digitale producten en diensten de afgelopen achttien maanden met 32%, aldus AND Digital.

48% van de respondenten verwacht dan ook het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om die strategie uit te voeren. Iets meer dan een kwart loopt zelfs nu al omzet mis omdat ze niet aan de digitale behoeften van hun klanten kunnen voldoen.

Opvallend is wel dat het C-level positiever tegenover het eigen digitale aanbod staat dan het middenmanagement en de operationele teams. Slechts 14% van het C-level vindt het eigen digitale aanbod onvoldoende, terwijl dit bij de operationele werknemers 23% is en bij het middenmanagement 31%. 

Talentwerving is lastig

De pandemie leidde tegelijkertijd tot een stilstand in het werven van talent, signaleert het rapport. Slechts 17% van de respondenten bleef de afgelopen periode investeren in digitaal talent. Een kwart van de bedrijven bleef investeren in het trainen van werknemers in een digitale functie.

Het gevolg is nu dat er niet altijd genoeg kennis is om de digitale strategie uit te voeren, vinden zowel het C-level als de operationele werknemers. In beide groepen vindt bijna een kwart dat die kennis nu onder de maat is. Het werven van talent is voor ruim een derde van de Nederlandse organisaties nu een topprioriteit. 30% geeft de komende prioriteit aan het trainen van hun digitale team. 

Jeroen Kleinhoven, benelux executive bij AND Digital waarschuwt ook dat er bij diverse organisaties nog veel werk te verzetten is. "Het luwen van de pandemie is niet het teken om achterover te leunen. Sterker nog, het zwaartepunt van de digitale storm moet nog komen. Organisaties doen er goed aan nu het moment grijpen om veranderingen door te voeren om niet enkel te kunnen overleven, maar ook weer te kunnen groeien. Een gedegen digitale strategie en talent met de juiste vaardigheden zijn hierbij onmisbaar. Maar ook daar is nog flink wat werk aan de winkel, zo toont het onderzoek aan."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in