Overslaan en naar de inhoud gaan

Huawei haalt Apple in qua smartphoneverkoop

Apple is niet langer meer de nummer een of twee smartphoneleverancier wereldwijd. De Chinese fabrikant Huawei heeft het tweede kwartaal in 2018 meer smartphones verkocht dan Apple, aldus analisten van IDC. En daarmee staat Huawei op een tweede plek achter Samsung.

Het is het eerste kwartaal dat Apple niet het grootste of een-na-grootste marktaandeel heeft op de wereldwijde smartphonemarkt. De iPhone-maker heeft een marktaandeel van 12,1 procent het tweede kwartaal. Het aandeel van Huawei is 15,8 procent, een groei van meer dan 40 procent vergeleken met een jaar eerder. Samsung zag zijn marktaandeel afnemen – vergeleken met een jaar eerder – met tien procent, maar is nog steeds de grootste. De fabrikant heeft een marktaandeel van 20,9 procent, becijferden de analisten.

Analist Ryan Reith vindt de aanhoudende groei van Huawei indrukwekkend. “De leverancier kan snel groeien in markten waar het tot voor kort grotendeels onbekend was.” Ook andere Chinese fabrikanten als Xiaomi, OPPO en vivo moeten we volgens de analisten in de gaten houden. “Deze fabrikanten pushen hun klantenbestand naar producten waarvan de prijzen iets lager liggen dan die van de top drie.”

Derde kwartaal met een daling

Totaal werden wereldwijd het tweede kwartaal van 2018 342 miljoen smartphones verkocht. Dat zijn er minder dan het tweede kwartaal vorig jaar. Toen werden nog 348,2 miljoen telefoons geleverd. De verkoop van smartphones daalt voor het derde kwartaal op rij. Sinds dat IDC de verkoop becijferd, zijn er slechts vier kwartalen met een afname geweest, waarvan drie dus het afgelopen jaar. Volgens de analisten komt dat door het hoge verlooppercentage in verzadigde markten. Toch denkt IDC dat het aantal leveringen weer gaat groeien omdat er nog steeds landen zijn waar de vraag snel toeneemt.

"De groei van de totale markt zal minder hard gaan door een combinatie van de verzadiging van de markt, hogere penetratiegraden van smartphones en stijgende ASP’s”, aldus analist Anthony Scarsella. “Consumenten blijven bereid om meer te betalen voor premiumaanbiedingen in talloze markten en verwachten nu dat hun apparaat langer meegaat en beter presteert dan eerdere generaties van dat apparaat, die een paar jaar geleden aanzienlijk minder kosten. Om deze afname aan groei voor te zijn, zullen verkopers zich moeten concentreren op nieuwe innovatieve producten in combinatie met incentives en promoties.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in