Management

Branche
online winkel

Groei webwinkels zwakt af

Nederlandse consument besteedde 22,5 miljard euro in de webwinkel

© Pixabay CC0 Public Domain,  Tumisu
9 maart 2018

Nederlandse consument besteedde 22,5 miljard euro in de webwinkel

De omzet van de online retail groeide het afgelopen jaar met 13 procent naar een recordbedrag van 22,5 miljard euro. De omzetgroei van de webwinkels was echter wel aanzienlijk minder dan in 2016 toen deze 22 procent bedroeg.

De cijfers komen van de Thuiswinkel Markt Monitor uitgevoerd door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org samen met PostNL. Vorig jaar kocht vrijwel iedereen (95%) boven de 15 jaar minimaal een product of dienst online.

Nederlandse consumenten kochten voor 12,7 miljard euro aan producten online. Het aandeel van de e-commercebranche binnen de totale detailhandel komt daarmee uit op 9,7%. Ten opzichte van 2016 betekent dat een toename van 1,3 procentpunt. De afgelopen jaren is dat aandeel sterk gegroeid. Vijf jaar geleden bedroeg het nog slecht 5%.

Er treedt ook een verschuiving op. Waar in 2016 vooral kleding (schoenen) en IT de groei bepaalden, stonden in 2017 vooral gezondheidsproducten en cosmetica, etenswaren en producten voor in huis en tuin in de belangstelling.

Steeds vaker de smartphone gepakt

Aankopen worden in toenemende mate gedaan met een smartphone waardoor dit kanaal voor het eerst de tablet als kanaal passeerde. In het vierde kwartaal pakte 28 procent van de online-kopers de smartphone tegen 24 procent die een tablet gebruikte. De laptop en de desktop zijn met respectievelijk 52% en 33% nog altijd de meest gebruikte kanalen voor online verkoop.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.