Overslaan en naar de inhoud gaan

Google laat gebruikers advertenties aanpassen

Google geeft gebruikers meer controle over de advertenties die het techbedrijf ze voorschotelt. Zo kun je voortaan uitzetten dat Google advertenties aanpast aan wat het bedrijf over je weet.
Google

De zoekmachinemaker breidt ook de dienst 'Why This Ad?' uit. Daarmee kunnen internetgebruikers zien op basis van welke gegevens Google besloot je een bepaalde advertentie te tonen. Het bedrijf geeft voorbeelden als leeftijd, het feit dat je ergens naar gezocht hebt of iets hebt bekeken op YouTube.

Google past de advertenties, als je ingelogd bent, standaard aan aan wat het bedrijf over je weet. De meeste mensen merken dat als ze bijvoorbeeld steeds advertenties zien van een artikel wat ze online hebben bekeken.

Er is recent meer aandacht voor wat grote techbedrijven over mensen weten. Ook bijvoorbeeld Facebook, waar pas het Cambridge Analytica-schandaal speelde over de verkoop van gebruikersdata, ligt daarbij onder het vergrootglas.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in