Overslaan en naar de inhoud gaan

Google introduceert nieuw systeem voor gerichte ads

Google wisselt zijn veelbekritiseerde systeem voor het uitserveren van gepersonaliseerde advertenties op basis van cookies nu in voor een alternatief. Het nieuwe systeem stopt internetgebruikers in categorieën op basis van hun browserhistorie.
shocked
© Shutterstock
Shutterstock

Google zet zijn gewraakte Federated Learning of Cohorts (FLoC)-systeem aan de kant. Dit systeem diende jarenlang om gebruikers te trakteren op gerichte advertenties, gebaseerd op cookies van sites die profielinformatie bevatten. Het nieuwe systeem genaamd Topics gebruikt geen cookies meer maar destilleert een grover profiel uit de informatie die browsers opslaan over bezochte sites in de 'geschiedenis' van de afgelopen dagen.

Lokale verwerking

Topics deelt internetgebruikers in aan de hand van een handvol topics zoals Fitness en Travel&Transportation. Die topics worden bepaald uit de hostnamen die gekoppeld zijn aan de webadressen die de browser bewaart in de geschiedenis. Google voedt die namen aan een machinelearning-algoritme dat vervolgens een beeld oplevert van de aandachtsgebieden waarin de internetgebruiker is geïnteresseerd.

Dit proces vindt lokaal plaats op de eigen computers van consumenten. Vervolgens biedt Google API's aan voor gebruik door geïnteresseerde adverteerders die vervolgens drie topics kunnen opvragen als basis voor het gericht aanbieden van ads. Google zegt dat privacy hiermee beter is gewaarborgd omdat het proces plaatsvindt op de lokale machine en er geen centrale verwerking nodig is. Vinay Goel, product director van de Privacy Sandbox bij Google, zegt in een blogpost dat alle Topics zorgvuldig worden ontdaan van elke verwijzing naar 'gevoelige' categorieën zoals geslacht of ras.

Inzicht en controle voldoende?

Google is van plan elke gebruiker eigen inzicht te geven in de topics die in de Chrome-browser zijn verzameld. Vervolgens is het mogelijk specifieke topics te verwijderen of de hele Topics-sectie te deactiveren. Chrome is momenteel met flinke voorsprong de meest gebruikte browser ter wereld en heeft die marktpositie al geruime tijd.

Hoewel de nieuwe ads-aanpak van Google meer oog lijkt te hebben voor de privacyproblemen die kleven aan het gebruik van cookies, vegen critici ook de vloer aan met Topics, meldt The Register. Het nieuwe systeem smoort de concurrentie door nieuwe toetredingsbarrières op te werpen waardoor de marktmacht van Google voor online-advertenties alleen maar groter wordt. De Topics-aanpak maakt het karakteriseren van internetgebruikers wel iets lastiger, maar het is slechts beter in vergelijking met wat Google vandaag de dag doet. Topics lost het kernprobleem niet op dat er gegevens van gebruikers - inclusief mogelijk gevoelige informatie - worden rondgebazuind aan geïnteresseerde sites.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in