Beheer

Cloud
Chrome smartphone, tablet, desktop en laptop

Google-fout sluit Chrome uit van cloud

Google blokkeert per ongeluk eigen clouddiensten voor Chrome-gebruikers, inclusief Chromebooks.

© Google
20 augustus 2019

Google blokkeert per ongeluk eigen clouddiensten voor Chrome-gebruikers, inclusief Chromebooks.

Een storing heeft Google-gebruikers getroffen als zij Google's webbrowser Chrome gebruiken. Clouddiensten als Google App Engine, Google Cloud Console, Google Docs en Gmail, maar ook Google-gebonden devices als Chromebooks, waren ontoegankelijk door de fout. Overstappen op Safari, Firefox, Edge of Internet Explorer bood uitkomst, net als de incognitomodus van Chrome.

De storing is inmiddels verholpen en Google voert intern onderzoek uit naar de oorzaak. Het meldt daarbij in een statusupdate voor zijn Cloud Console dat het "gepaste verbeteringen" zal doorvoeren in zijn systemen om eventuele toekomstige herhaling te voorkomen, of om dan de impact daarvan te beperken. De storing die gister plaatsvond, heeft gebruikers flink geraakt. Toegang tot Google-diensten maar ook inloggen op browserbesturingssysteem Chrome OS was gemankeerd.

Ook beheerders geblokkeerd

Eindgebruikers van Google-diensten maar ook beheerders van organisatiebreed gebruik van Googles cloudaanbod werden geblokkeerd bij inloggen op de door hun gebruikte services van de search- en ads-gigant. Tenminste, als zij probeerden in te loggen met de door Google gemaakte webbrowser Chrome. Alternatieve browsers zoals Apples Safari, Mozilla's Firefox, en Microsofts Edge en Internet Explorer werkten nog wel naar behoren, weet The Register te melden.

Google heeft even voor 12:00 uur in een openbare statusupdate gemeld dat het authenticatieproblemen onderzoekt met Google App Engine-sites, de Google Cloud Console, Identity Aware Proxy en endpoints die Google OAutch 2.0 gebruiken. Krap een half uur later wist het bedrijf te melden dat sommige Chrome-gebruikers toch wel konden inloggen op Google-diensten als zij dat vanuit incognitovensters deden.

2 uur ontoegankelijk

Nog geen uur na de eerste storingsmelding van Googles cloudteam wisten ingenieurs de intern veroorzaakte fout te beperken. Geleidelijk aan konden meer en meer gebruikers alsnog gewoon inloggen op de diverse clouddiensten van Google. Uiteindelijk is om 13:27 uur de storing voorbij verklaard, waarbij is vermeld dat de authenticatieproblemen om 11:30 uur zijn begonnen. Gebruikers die in die periode waren ingelogd, hebben geen last ondervonden; zij konden hun Google-diensten gewoon gebruiken. Uitloggen of een inlogsessie laten verlopen, leidde echter tot buitensluiting.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.